Statussymbol med stor S

Få biler gir inntrykk av solid bankkonto som en Mercedes S-klasse. I årtier har modellen vært et symbol på makt og rikdom. Å kjøre den er å foreta en klassereise for en stakket stund.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

På søttitallet var nok Mercedes S-klasse et enda sterkere luksussymbol enn den er i dag, det var knapt alternativer over den, det måtte i så fall være Rolls Royce, men det er mer en anakronisme enn et kjøretøy.

I dag finnes det noen flere kjøretøy som kan sammenliknes med S-klassen, men likevel har den en slags særstatus. Kan vanskelig tenke meg at noen seriøst står og vurderer om man skal velge en Audi A8 eller en Mercedes S-klasse, til tross for at de hører hjemme i samme segment.

Monumental

Etter noen slappe år designmessig har også S-klassen strammet seg opp, dagens utgave har en langt mer spennende utforming en de glatte formene som dominerte for noen år tilbake.

De markerte hjulbuene, den lett aggressive fronten og hekkens skarpe kanter er elementer som får den til å se stiligere ut, uten at det tar bort dens temmelig monumentale framtoning. For dette er en diger bil.

Å sitte i en er litt som å stå alene i en stor foajé.

Det er en bil det er lett å føle seg litt fremmed i. Her tror jeg kontoutskriften må ha et visst innhold før man føler seg hjemme.

For bilen i seg selv er et så massivt symbol at man føler seg avslørt om man ikke kan matche bilens forventninger i denne retning, du bruker ikke strikksløyfe på kasino i Monaco.

Riktig motor

Utgaven vi prøvde er den mest fornuftige versjonen av S-klassen, en 320 CDi med firehjulstrekk, det siste er så definitivt noe bilen bør ha, dette er nesten to tonn som ikke vil være moro i en sleip oppoverbakke med trekk kun på bakhjulene.

Motoren er helt riktig til bilen, en momentsterk diesel, som gir bilen bra med krefter og et – etter forholdene – beskjedent forbruk. Selvsagt finnes bilen med langt større motorer, men det er ikke en biltype som innbyr til hissig kjøring, det er en milsluker som skal kunne holde høy marsjfart.

Hvordan den oppfører seg gjennom hårnålssvinger i brutal hastighet virker nærmest irrelevant. Det er rett og slett ikke slik man håndterer en S-klasse. Det er bare å lesse på med tog-metaforer, for dette en bil som skal skride fram i jevn hastighet. Bajaskjøring og S-klasse henger sammen som sandaler og Rottefella.

Tung luksus

På landevei er det en usedvanlig behagelig opplevelse, lydløst, med en rekke komfortdetaljer og følelse at man sitter i en middels stor, ganske så tungt møblert stue.

Det eneste jeg ikke klarer å venne meg til er at sidevangene i setet blåser seg opp i svinger, en mekanisk sidestøtte som hele tiden gir deg følelse av at noen skubber borti deg.

Kan ikke helt se at noen ønsker å ha sideflesket massert hver gang man foretar et rattutslag. Hva med litt mer sidestøtte i utgangspunket? Sier nå jeg.

Overveldende

Bortsett fra dette er det egentlig ingenting å utsette på bilen. Kjøreopplevelsen er på ingen måte spennende, men det skal den heller ikke være i en bil av denne typen.

Interiøret kan være en smule overveldende i all sine knotter og skinnprakt, akkurat som det skal være, med andre ord.

Den noe pussige ideen med å ha girspaken på rattstammen venner man seg til, den skal jo knapt røres uansett, og skulle man mot formodning ha lyst til å være en litt aktiv bilist kan man overstyre det hele med knapper på baksiden av rattet, ikke flate spaker, det ville vel vært for sportslig, men noe som likner mer på store lysbrytere.

S320 CDi er tung luksus, akkurat som legenden sier det skal være i denne modellen. Den er lett og behagelig å ratte, men det er vanskelig å se for seg en selv bak rattet i en S-klasse.

Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at det skal være en femtiåring med direktørhake som kjører dette som privatbil.

Flere Mercedes-tester:

  • Mercedes-Benz SLK200 K
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Fiffens referansepunkt

  2. Komfort-kongen

  3. Mercedes Gigant-wagen

  4. Kompromisser i luksusklassen

  5. Limousinsportsbil