Kraftig salgsvekst for tyske luksusmerker

Audi, BMW og Mercedes-Benz setter alle salgsrekorder i 2014, noe de også gjorde i fjor.

KRAFTIG VEKST: Audi, og de andre tyske premiummerkene, vokser kraftig over hele verden. Her fra Audi A3 Limousine produksjonen i Aurangabad i India.

Costebjawa
Publisert:

- Vi har med suksess klart å fortsette vår globale vekststrategi i juli, og for første gang i Audis historie passerte vi én million solgte biler i løpet av sju måneder, sier Luca de Meo, styremedlem i salgsavdelingen til Audi, i en pressemelding.

Og det er ikke bare Audi som opplever et høyere salg enn noen gang tidligere. Deres hovedkonkurrenter Mercedes-Benz og BMW gjør det samme.

BMW kan melde det beste julisalget noensinne, mens Mercedes-Benz hadde sitt beste halvår gjennom tidene til og med juni og med en fortsatt vekst i forrige måned.

De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

- Våre salgstall har utviklet seg veldig bra over hele verden og særlig sterkt i de europeiske markedene, sier Ola Källenius, styremedlem i Mercedes-Benz sin salgsavdeling, i en pressemelding.

Mercedes-Benz, uten Smart, har solgt 913.523 i løpet av årets sju første måneder, en økning på 12,6 prosent fra i samme periode i fjor - et år som endte med salgsrekord for merket.

Audi er også på god vei mot tidenes salg. Så langt er tallet 1.013.350, 11,1 prosent mer enn i 2013. BMW er størst, men som i fjor med en ganske liten margin til Audi. 1.025.747 biler er en økning på 10 prosent fra i fjor.

Øker over alt

- Vi er sikre på at momentet vi har, vil fortsette og sørge for at vi vil selge mer enn to millioner biler i år, med et klart fokus på lønnsom vekst, sier Ian Robertson, styremedlem i BMWs slags- og markedsføringsavdeling i en pressemelding. Tallet her tar med Mini og Rolls Royce.

(Saken fortsetter under bildet)

ELBIL: Fra produksjonsstarten til BMW i3 for ett år siden har de levert 6.620 biler. I Norge er den elektriske versjonen merkets mest solgte i 2014, med 1.283 eksemplarer.

Christoph Busse / Bmw Ag

For BMWs del er det som vanlig 3-serien som selger best med 271.720 leveringer til og med juli, i tillegg har den nye 4-seriern solgt i nær 60.000 eksemplarer. Modellen med størst vekst er X5, som har solgt 31 prosent bedre enn i fjor, totalt 79.357 biler.

- Våre nye kompaktbiler og SUVene er de store vekstdriverne våre, sier Källenius i Mercedes-Benz.

De opplever vekst i så å si alle markeder, størst i Spania med drøyt 50 prosent, men enda viktigere er veksten på 15 prosent i USA og 12,6 prosent i Kina.

Mer bilstoff på E24 BIL

Audi har og en solid vekst i Kina, med 17,4 prosent så langt i år. Her er det særlig Q3 og A6 med lang akselavstand som er motorene. Europa leverer også rekordtall for Audi, med 474.000 biler i 2014, en økning på 5,4 prosent.

I Norge opplever BMW en voldsom vekst. I 2014 har de økt med hele 47 prosent, og er nå det tredje største merket, etter Volkswagen og Toyota. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken er det blitt registrert 5.824 nye BMWer i år. Verken Audi eller Mercedes-Benz kan vise til liknende tall. Audi ligger på sjuende plass på merkestatistikken med 4.328 biler, en nedgang på 7,5 prosent, mens Mercedes-Benz er på tiende med 3.642 biler, 2,2 prosent bedre enn i 2013.

Les også:

BMW knaller til på økt SUV-salgKina vil straffe Audi og ChryslerKina-suksessen fortsetter for Mercedes