De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

Trekløveret Audi, BMW og Mercedes-Benz kan alle vise til et rekordartet 2013, og rekkefølgen er den samme som året før.

BYGGER SOM ALDRI FØR: BMWs 3- og 4-serie på produksjonslinjen i fabrikken i München.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

- BMW gruppen leverte rekordsalg, nok en gang, i 2013, og er den klare eneren i premiumsegmentet, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG sin salgs- og markedsføringsavdeling, i en pressemelding.

Veksten fra de foregående årene vedvarer, og tar man bort tallene fra Rolls Royce og Mini, ble det i 2013 levert 1.655.138 BMWer på verdensbasis. En økning på 7,5 prosent fra året før.

Det gjør at de holder seg som den største av de tre tyske merkene. Audi er nest størst med 1.575.500 leverte biler i fjor.

- Vi oppnådde en viktig milepæl for Audi i fjor. Vi gikk forbi vårt strategiske delmål med 1,5 millioner leveringer to år tidligere enn planlagt, vi passerte det faktisk med god margin, sier Rupert Stadler, styreformann i Audi AG, i en pressemelding.

I forhold til 2012 er resultatet 8,3 prosent bedre.

Mercedes øker mest

Mercedes-Benz økte mest, men henger fortsatt litt etter de to andre, med 1.461.680 leverte biler, uten Smart, i 2013.

NISJE: Mercedes-Benz leverte ut SLS AMG nummer 10.000 i 2013, den ble satt i produksjon i 2010.

- Vi ser tilbake på det beste året til Mercedes-Benz noensinne, og har passert salget for det foregående året med over ti prosent. Vår vekststrategi virker, sier Dieter Zetsche, konsernsjef i Daimler i en pressemelding.

Mens både BMW og Audi har en liten tilbakegang i Europa, har Mercedes-Benz økt salget med nær seks prosent i denne regionen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ellers i verden har merkene jevnt over en tosifret, prosentvis fremgang.

Småbiler

Det er særlig kompaktbilene A- og B-klasse som har bidratt til veksten hos Mercedes-Benz. Disse modellene hadde en økning på 64 prosent i 2013. Den oppdaterte E-klasse fikk og fart med 34 prosents økning og alle SUV-modellene bidro til veksten.

Les også

Test av BMW X5

Også hos Audi er det bra drag i SUV-salget. Samlet økte de med 24 prosent, med totalt 438.400 leveringer av de forskjellige Q-modellene. Den nye A3-generasjonen leverte 19 prosent bedre enn i 2012.

Q-SALG: SUVene til Audi øker kraftig, her er den største, Q7.

BMW avsluttet 2013 med å sette salgsrekord for desember, med 155.835 solgte biler. Den relativt nye 3-serien har historisk sett vært deres viktigste modell, og er det fortsatt. Det ble levert 500.314 av denne modellen i 2013, 23 prosent mer enn året før. 5-serien økte med et par prosent til 366.992 leveringer. Det var også økt salg for X1, X3 og 6-serie.

I Norge er rekkefølgen litt anderledes. Her er Audi størst. I 2013 ble det registrert 7511 nye Audi personbiler, noe som gjør dem til det sjette største merket i statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. BMW følger på åttendeplass, med 6876 bil, Mercedes-Benz er på tiende med 6091.

Det er Mercedes-Benz som har mest fart, de økte med 8,5 prosent i 2013 i Norge, mens både BMW og Audi gikk tilbake, med henholdsvis 6,1 og 9,7 prosent.

Les også:

Salgsrekord for Rolls RoyceMercedes vurderer å bygge enda en USA-fabrikkMercedes forbi BMW i USA

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

  2. Kjempestart på året for de tyske premium-merkene

  3. Mercedes-Benz passerte Audi i 2015

  4. Tyske premiummerker med megavekst i 2014

  5. Mercedes større enn Audi i november - og øker mest