Bilprodusentene mener det må satses videre på diesel

Europeiske bilprodusenter advarer mot nye utslippstester for biler i kjølvannet av Volkswagen-skandalen. Produsentene fastholder at det må satses videre på dieselbiler for å få ned CO2-utslippet.

VIDERE SATSING: Bilprodusentene sier at det må satses videre på dieselbiler for å få ned utslippene av karbondioksid.

Espen Braata
Publisert:

– Bilindustrien er enig i at utslippene i økende grad må gjenspeile de reelle forholdene og har bedt om forslag i årevis, heter det i en kunngjøring fra European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).

– Det er imidlertid viktig å gå fram på en måte som gir produsentene mulighet til å implementere de nødvendige endringene, uten at dieselens rolle som en av bærebjelkene i arbeidet med å nå CO2-målene trues, heter det videre.

Les også

Volkswagen kan bli tvunget til å gi tilbake milliardlån

Mindre CO2, mer NOx

Flere europeiske land oppfordret lenge til økt satsing på dieselbiler fordi de slipper ut mindre av klimagassen CO2 enn bensinbiler.

Dieselbiler slipper imidlertid ut mer nitrogenoksider (NOx), som er helseskadelig. Nylig ble det avslørt at Volkswagen ved hjelp av programvare har manipulert utslippsdata på millioner av biler, som viser seg å forurense langt mer enn det testene har vist.

Diesel-bilenes popularitet har først og fremst vært et europeisk fenomen, og i enkelte land har slike biler utgjort opp mot 80 prosent av bilsalget.

I Asia og USA har det derimot vært solgt lite dieselbiler, noe Volkswagen forsøkte å gjøre noe med ved å markedsføre diesel som et miljøvennlig valg.

Uavhengige tester har imidlertid vist at NOx-utslippene på enkelte VW-modeller er 40 ganger høyere enn det som har vært oppgitt.

Les også

3,6 millioner Volkswagen-biler i Europa må repareres

Nye tester

I kjølvannet av Volkswagen-skandalen legger EU-kommisjonen nå press på bilprodusentene for å få ned utslippene fra dieselbiler.

Sentralt i dette er innføringen av nye tester, som skal avspeile hva bilene virkelig slipper ut av NOx. Disse skal etter planen innføres neste år, men resultatene ventes først i 2017.

Bilprodusentene er skeptiske til de nye testene.

– ACEA fortsetter å understreke behovet for en timeplan og tester som tar hensyn til de tekniske og økonomiske realiteter i dagens marked, og som innebærer en rimelig overgangsperiode før nye biler skal testet på ny måte, heter det i en kunngjøring fra de europeiske bilprodusentene.

– Uten en realistisk timeplan, vil enkelte dieselmodeller bli for dyre. Produsentene vil da bli tvunget til å trekke dem tilbake, advarer ACEA.

Les også

Norske forhandlere kan tjene 130 millioner på Volkswagen-skandalen

Les også

Her kan du sjekke om din bil er rammet av VW-jukset

Les også

Volkswagen tilbakekaller biler tidligst i januar

Her kan du lese mer om