700.000 HUSSTANDER FÅR GRATIS MUSIKK: Wimp og Canal Digital går i strupen på Spotify

Norske største tv-distributør går i allianse med musikktjenesten Wimp.

Publisert:,

I løpet av våren vil den norske musikktjenesten og Spotify-konkurrenten Wimp bli tilgjengelig for opp mot 700.000 norske husstander.

Dette skjer etter at Wimp har inngått en avtale med Canal Digital, som innebærer at tv-distributøren gir kundene tilgang til musikktjenesten som en del av tv-abonnementet, uten ekstra kostnad for kunden.

- Vi er veldig glade i dag. Dette er en avtale som vil endre forholdene mellom streamingaktørene i musikkbransjen, sier administrerende direktør i Aspiro, Gunnar Sellæg, til E24.

- Bare begynnelsen

Han kan fortelle at forhandlingene mellom partene har pågått en stund.

- Det har tatt tid, men ikke fordi forhandlingene har vært harde. Vi har utarbeidet et samarbeid som er historisk. Så vidt vi vet er dette den første streaming bundle-avtalen som er gjort innenfor musikksegmentet, sier Sellæg.

Jørn Dalchow, som driver plateselskapet Daworks og er styreleder i bransjeorganisasjonen Music Export Norway, mener Musikk-Norge vil se flere slike avtaler fremover.

- Jeg tror dette bare er begynnelsen på bundle-avtaler. Dette er den type tiltak som må til for å få også de mellom 40 og 60 over på streaming, sier Dalchow, som karakteriserer avtalen som «veldig positiv for musikkbransjen».

Tar innpå Spotify

I desember 2010 kunne konkurrenten Spotify - som også leverer streaming av musikk - melde at det var én million Spotify-brukere i Norge.

Hvor mange av disse som benytter abonnementstjenesten til 49 eller 99 kroner måneden, og hvor mange som benytter gratisstreaming som innebærer reklamesnutter mellom sangene, vil selskapet imidlertid ikke ut med.

Også den norske konkurrenten Wimp har vært hemmelighetsfull om antallet brukere. Tjenesten har imidlertid hatt en betydelig tregere vekst, ettersom det ikke tilbys gratisstreaming, men abonnement til 99 kroner måneden.

Med Canal Digital-avtalen endres styrkeforholdet mellom de to konkurrentene betydelig, og bidrar til at den norske tjenesten når ut til langt flere.

Sellæg vil imidlertid ikke ut med hvor mye Canal Digital vil betale per Wimp-abonnement.

- Men det er klart at dette er et veldig positivt steg for Wimp-produktet, sier han.

- Et løft for musikerne

Musikknæringen har lidt hardt som følge av at inntektene fra det fysiske musikksalget har falt bratt, i takt med at ulovlig nedlastning har bredt stadig mer om seg.

Samtidig har inntektene fra streaming og betalt nedlasting vært så små, at det ikke har kunnet kompensere for bortfallet fra CD-inntektene.

Sellæg vil likevel ikke være med på at økt streaming er en ulempe for artistene, så lenge streamingen er betalt.

- At 700.000 husstander får tilgang til en lovlig, betalt tjeneste er et viktig skritt i kampen for å få folk til å foretrekke lovlig musikk. Det er veldig positivt for hele musikkbransjen, sier Sellæg.

Jørn Dalchow, som har vært blant de argeste kritikerne av Spotifys betalingsmodell, deler det synspunktet. Han er ikke negativ til at Canal Digital-abonnentene ikke får en høyere regning når Wimp blir gjort tilgjengelig for dem.

- Så lenge dette er en betalingsmodell, er det positivt for bransjen. Jeg har forstått det slik at Canal Digital-abonnentene etter hvert vil måtte betale spesifikt for tjenesten, sier han.

I en pressemelding gir også Sony Music, Warner Music Nordic, EMI Norge og bransjeorganisasjonen TONO alle sin støtte til avtalen. Det gjør de rett i, mener Sellæg.

- Norske musikere får en sterk distribusjonskanal av sin musikk, som de får betalt for, sier Aspiro-direktøren.

Les flere nyheter på E24.