Europeiske bilprodusenter risikerer milliardbøter om de ikke blir mer miljøvennlige

EU starter å fase inn nye og strengere utslippsregler for nye biler fra 2020. Produsenter som ikke får ned utslippsnivået risikerer bøter i milliardklassen.

MÅ TA GREP: Franske bilprodusenter ligger dårligst an når det kommer til å kutte utslippene, ifølge analyse.

Foto: Loic Venance AFP
Publisert:

Europeiske bilprodusenter kan vente seg for bøter på til sammen over 14 milliarder euro, eller 133 milliarder kroner, dersom de ikke er i stand til å etterfølge de strengere utslippsreguleringene som vil fases inn fra 2020 og tre i full kraft fra året etter.

Det kommer frem i en fersk analyse fra IHS Markit, skriver Bloomberg.

Franskmenn i fare

Kun et «seismisk skifte» i etterspørselen etter elektriske biler vil endre på endre på analysehusets anslag, skriver finansnettstedet.

Tidligere har analytikere i Exane BNP Paribas trukket frem de franske produsentene PSA Group, som står bak blant annet Peugeot og Citroën, og Renault, som de mest utsatte produsentene på kontinentet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dieselskandalen kan bli Yaras nye gullgruve

Bilprodusenter har i mange år kjent til endringene i EUs utslippspolitikk, men mange sliter med å få ned snittutslippet av karbondioksid fordelt over hele bilporteføljen

I 2017 økte CO₂ utslippene for første gang på mange år etter at kjøpere valgte bort relativt drivstoffeffektive dieselbiler, til fordel for bensinbiler. Skiftet kom i kjølvannet av Volkswagens utslippsskandale, i tillegg til økt appetitt blant kundene for mer drivstofftørste SUV-er.

Enkelte produsenter er på god vei

IHS' analyse indikerer at en gjennomsnitts bilprodusents portefølje i EU vil ha et utslipp på 122,9 gram CO₂ per kilometer, hvilket er 8 gram over et justert mål, ifølge Bloomberg.

Bilprodusentenes planer om å tilby nye helelektriske biler, i tillegg til å finjustere eksiterende motorteknologi, sørger dog for at flere produsenter i det minste er på vei til å møte de strenge utslippsmålene.

– Vi fortsetter å følge teknologiutviklingen, og endringer i reguleringene, og våre anslag vil bli justert i tråd med dette, skriver IHS.

Her kan du lese mer om