Selg bilen før 100.000 km

Det kan være lønnsomt å selge bilen før reparasjonsbølgen.

SELG: Verkstedutgiftene løker kraftig når bilen passerer 90.000 kilometer. Illustrasjon: Sjur Jansen

  • Geir Ormseth
Publisert:,

Når bilens kilometerstand passerer 100.000 kilometer, begynner slitasjen å komme til syne - i form av stadig økende verkstedregninger.
Det viser tall fra den statlige Bilprovningen i Sverige og data Dine Penger har samlet inn fra verkstedene. Bedre blir det ikke av at verkstedprisene har steget kraftig de siste årene.

Tabellen viser sannsynlig verksted- og serviceutgifter pr år gjennom bilens livsløp. En bil med 45.000 i kilometerstand kan forvente seg 0,18 kr i verksted- og serviceutgifter pr kilometer den kjører. Som du ser begynner utgiftene å ta seg kraftig opp når bilen nærmer seg 100.000 kilometer. Kilde: Intervju med bilverksteder i Norge, Bilprovningen i Sverige.

Derfor er det er blitt dyrt å tviholde på en sliten bil.

Verkstedutgiftene løper på

Service- og verkstedbehovet øker kraftig når bilen passerer 90.000 kilometer og passerer en topp ved om lag 120.000 kilometer.
Det viser tall fra Bilprovningen, som er Sveriges statlige biltilsyn, samt Dine Penger kostnadsundersøkelse basert på intervju med verksteder.
Les også:

Er Norges mest solgte bruktbil så god som «alle» vil ha det til?

Verkstedprisene stiger dobbelt så mye som inflasjonen

Prisene på reparasjon av bil har steget mye mer enn den generelle prisstigningen i samfunnet forøvrig (inflasjonen).
Siste fem år har verkstedprisene steget 30 prosent, mens den generelle prisstigningen har vært 11 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.
Siste året har prisene på bilreparasjoner steget om lag det dobbelte av inflasjonen.

Dette er dårlig nytt for alle med eldre bruktbiler.

Dersom bilmarkedet var perfekt, skulle de økte verkstedutgiftene gi utslag i større verdifall på brukte biler. Men lite tyder på at bruktbileierne blir mer straffet enn tidligere på grunn av de økte bilholdskostnadene.
Sagt på en annen måte: Den gamle bruktbilens verdi er høyere enn den matematisk burde være.

Derfor blir det stadig gunstigere å kvitte seg med bilen før slitasjedelene begynner å måtte skiftes ut.

Les også:

Bensinbiler har minst feil

Lønner seg ikke å eie bilen lenge

Omkring en kilometerstand på 100.000 lønner det seg ikke å eie bilen, viser Dine Pengers beregninger. Det kan lønne seg å bytte den ut med en nyere bil. Riktignok har en nyere bil større verdifall og rentekostnader enn en gammel bruktbil. Men de økte reparasjonskostnadene overgår dette, eller er om lag like store.

Nr 2-bilen kan eies lenger

Kjører du bare 10.000 kilometer årlig eller mindre, vil det derimot være mest lønnsomt å eie bilen lenger enn ved 100.000 kilometer. En bil med lav årlig kjørelengde straffes nemlig ikke like mye av verkstedutgiftene.

Grafen vise de samlede bilkostnadene gjennom bilens livsløp. Tallene gjelder en VW Passat, stasjonsvogn, Comfortline, 2,0 TDI.

De faste kostnadene er derimot i stor grad de samme (rente, verdifall, forsikring, årsavgift, etc.).

En typisk nr 2-bil kan derfor eies lenger enn 100.000 km.

En bil som brukes lite, bør derfor være en bil med lave faste kostnader som rente og verdifall. En eldre bil har lavere faste kostnader.
Derfor et den økonomisk gunstig å eie til tross for at bilen nærmer seg verkstedalderen.
Les også:

Dette må du huske på før du selger bilen

Dyr bil kan eies lenger

En bil i høy prisklasse har nesten de samme verkstedutgiftene som en billig bil. Verdifallet blir derfor høyt i forhold til bilens samlede kostnader.
Sagt på en annen måte: verkstedutgiftene blir mindre betydningsfulle, det er verdifallet som er den største kostnaden for en dyr bil. Verdifallet er lavere i kroner og øre for en eldre bruktbil.

Derfor er gjerne de dyreste bilene gunstigst å eie brukt.

100.000 km er ingen psykologisk grense

Bilens verkstedregning gjør altså et hopp ved passering av 100.000 kilometer. Men det er lite som tyder på at også verdifallet gjør en ekstra dupp ved passering av denne grensen. Det er ingen psykologisk prisgrense når kilometerstanden passerer 100.000.

Bruktbilen faller altså ikke ekstra i pris fordi kilometerstanden går fra å være femsifret til sekssifret.

Det viser verdifallstall fra analyseselskapet EuroTaxGlass. Bilens verdi faller prosentvis jevnt fra bilens tredje leveår og gjør ikke et hopp ved 100.000 kilometer.

Trenger du flere råd og tips til din bedrift?

Se boken Småbedriftseieren fra Dine Penger

Her kan du lese mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. 115.000 km forsvant – bilkjøper fikk igjen 71.000 kroner

  2. Dette må du vite om aksjer

  3. Sjekk kilometerstanden før ferien

  4. Annonsørinnhold

  5. Lavere tap med firehjulstrekk

  6. - Saab-eiere har grunn til å være engstelige