BILTEST: BMW 118i: Trynefaktor

BMWs nye 1-serie har klasseledende egenskaper, en visuell slagside og frisk pris.

FRONTING: Noen må blingset litt da de godkjente denne fronten.
PROPORSJONER: Ganske voldsomme lykter bak også. Den er temmelig lik forgjengeren fra denne vinkelen.
ØVRE KLASSE: Innvendig fremstår 1-serie som en bil av en helt annen klasse i utførelse og opplevd kvalitetsfølelse.
KJØRE: På veien er BMWs nye 1-serie på et høyere nivå enn andre i samme størrelse. Audi har virkelig noe å strekke seg etter når de snart kommer med en ny hovedkonkurrent i A3.
FUNKER GREIT: Fra denne vinkelen ser bilen grei ut. I dette lyset forsvinner også linjebruddene langs siden.
INGEN VERSTING: På forsommeren kom 1M Coupé i det gamle sedankarosseriet. Skal de følge samme rytme med denne nye 1-serien kommer neste 1M i 2018.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Når man nærmer seg BMWs nye 1-serie forfra, ser man bilens aller største problem. Det nest største er prisen.

Dette er en ganske dyr bil, om man setter den opp mot en bil som Volkswagen Golf. De er samme størrelse, Golfen har til og med litt bedre plass i baksetet, men en Golf med 160 hester bensin koster fra 317.000. BMW 1-serien her, med 170 hesters bensin, starter på 380.000.

Det er ganske mye penger.

Eksklusiv

Nå er det samtidig liten tvil om at 1-serien føles som en mer eksklusiv bil. Den har fått en god del av utstyret til sine større søsken som adaptiv cruisekontroll og dødvinkelvarsler.

I tillegg er selve materialet og den opplevde kvaliteten innvending svært høy til å være i en kompaktbil.

Den aller billigste modellen, 116d, med en toliters diesel på 116 hestekrefter, koster 290.000. Det er ikke så halvgalt i forhold til Golf, men da får man en bil som bruker over 10 sekunder fra null til hundre.

Kan tenkes mange vil gå for den, men dette er en bil som fortjener litt mer motor.

Ved lansering er det fire dieselmodeller, med samme motorblokk på to liter, fra 116 til 184 hester og to 1,6 liters bensin på 136 og 170.

Unik

Det man får for denne relativt friske prisen er kjøreegenskaper som ingen andre av bilene den kan sammenliknes med har. Det har vært snakk om at 1-serien skal komme med forhjulstrekk, men det er tydeligvis ikke ennå.

Noe som gjør den unik i sin klasse.

Flere biltester

Jeg hadde bilen på en langtur med mye motorveikjøring, og der føles den som en bil av et langt større format. Det noe mer støy innvendig enn i en 5-serie, men ellers er det lite som skiller en 1-serie fra en langt større bil når man sitter bak rattet.

170-hesteren gjør bilen sprek nok, og modellen her var utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse som både er ekstremt presis og behagelig tettsteget, i tillegg passer det veldig fint til motoren.

Greit forbruk

Null til hundre på 7,5 sekunder er pent, og den er satt opp slik at skyvet er jevnt. Den har maks dreiemoment fra 1500 til 4500 omdreininger per minutt, med effekttoppen på 4800.

EN AV TO: Ved lansering er det kun to bensinmotor tilgjengelig. 116i med 136 hester og 118i med 170.

Det er en nyutviklet motor med doble turboer som skal gi lavt forbruk. På papiret skal den ha et gjennomsnittsforbruk på 0,56 liter per mil.

Det klarte jeg aldri å nærme meg, men på drøyt 70 mil med mest motorveikjøring landet den ifølge seg selv på 0,65 liter på mila, noe som er greit.

Mer bilstoff på E24BIL

På bygdevei blir 1-serien morsommere enn andre biler i sin klasse. Med bakhjulstrekk og en lett motor foran er den glimrende balansert for aktiv kjøring.

Her kommer og den briljante girkassen virkelig til sin rett, samtidig er motoren så fleksibel at hvert gir dekker et stort område med et bredt kraftregister.

Teknisk sett så er 1-serien klasseledende.

Fronten

UTSEENDE: BMWs 1-serie gjør seg best fra førerplassen.

Det er bare én noe kinkig sak med denne bilen: Den ser ikke bra ut.

Proporsjonene er helt ute av skala. Fronten, med de gigantiske lyktene, hører hjemme på en langt større bil, en suv eller så. Den er så dominerende at den er skjemmende fra så å si alle vinkler, i tillegg er bakenden og belemret med over-size lykter.

Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd her. For den generelle designuttrykksdreiningen til BMW de siste årene har gått mot det bedre og mer elegante. 1-serien i første generasjon var så definitivt ikke klassens peneste, men det var uventet at de skulle gå hen å gjøre den til noe bare en mor kan elske.

Så skal man gå for en 1-serie, må man bruke samme taktikk som ved enkelte boligkjøp. Så lenge interiøret og nabohuset ser bra ut, gjør det ikke noe om husets ytre ser kjipt ut.

Les også

  • Test av BMW 1M Coupé
  • Test av BMW X3
  • BMWs fremtid presentert

Følg E24 biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Nesten verdt pengene

  2. For ordentlig intro-BMW

  3. BMW avslører den nye 3-serien

  4. En 3-serie som har alt unntatt lyd

  5. Hvis utseende ikke betyr noe