BILTEST: BMW 118i: Trynefaktor
BMWs nye 1-serie har klasseledende egenskaper, en visuell slagside og frisk pris.
Når man nærmer seg BMWs nye 1-serie forfra, ser man bilens aller største problem. Det nest største er prisen.
Dette er en ganske dyr bil, om man setter den opp mot en bil som Volkswagen Golf. De er samme størrelse, Golfen har til og med litt bedre plass i baksetet, men en Golf med 160 hester bensin koster fra 317.000. BMW 1-serien her, med 170 hesters bensin, starter på 380.000.
Det er ganske mye penger.
Eksklusiv
Nå er det samtidig liten tvil om at 1-serien føles som en mer eksklusiv bil. Den har fått en god del av utstyret til sine større søsken som adaptiv cruisekontroll og dødvinkelvarsler.
I tillegg er selve materialet og den opplevde kvaliteten innvending svært høy til å være i en kompaktbil.
Den aller billigste modellen, 116d, med en toliters diesel på 116 hestekrefter, koster 290.000. Det er ikke så halvgalt i forhold til Golf, men da får man en bil som bruker over 10 sekunder fra null til hundre.
Kan tenkes mange vil gå for den, men dette er en bil som fortjener litt mer motor.
Ved lansering er det fire dieselmodeller, med samme motorblokk på to liter, fra 116 til 184 hester og to 1,6 liters bensin på 136 og 170.
Unik
Det man får for denne relativt friske prisen er kjøreegenskaper som ingen andre av bilene den kan sammenliknes med har. Det har vært snakk om at 1-serien skal komme med forhjulstrekk, men det er tydeligvis ikke ennå.
Noe som gjør den unik i sin klasse.
Flere biltester
Jeg hadde bilen på en langtur med mye motorveikjøring, og der føles den som en bil av et langt større format. Det noe mer støy innvendig enn i en 5-serie, men ellers er det lite som skiller en 1-serie fra en langt større bil når man sitter bak rattet.
170-hesteren gjør bilen sprek nok, og modellen her var utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse som både er ekstremt presis og behagelig tettsteget, i tillegg passer det veldig fint til motoren.
Greit forbruk
Null til hundre på 7,5 sekunder er pent, og den er satt opp slik at skyvet er jevnt. Den har maks dreiemoment fra 1500 til 4500 omdreininger per minutt, med effekttoppen på 4800.
Det er en nyutviklet motor med doble turboer som skal gi lavt forbruk. På papiret skal den ha et gjennomsnittsforbruk på 0,56 liter per mil.
Det klarte jeg aldri å nærme meg, men på drøyt 70 mil med mest motorveikjøring landet den ifølge seg selv på 0,65 liter på mila, noe som er greit.
Mer bilstoff på E24BIL
På bygdevei blir 1-serien morsommere enn andre biler i sin klasse. Med bakhjulstrekk og en lett motor foran er den glimrende balansert for aktiv kjøring.
Her kommer og den briljante girkassen virkelig til sin rett, samtidig er motoren så fleksibel at hvert gir dekker et stort område med et bredt kraftregister.
Teknisk sett så er 1-serien klasseledende.
Fronten
Det er bare én noe kinkig sak med denne bilen: Den ser ikke bra ut.
Proporsjonene er helt ute av skala. Fronten, med de gigantiske lyktene, hører hjemme på en langt større bil, en suv eller så. Den er så dominerende at den er skjemmende fra så å si alle vinkler, i tillegg er bakenden og belemret med over-size lykter.
Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd her. For den generelle designuttrykksdreiningen til BMW de siste årene har gått mot det bedre og mer elegante. 1-serien i første generasjon var så definitivt ikke klassens peneste, men det var uventet at de skulle gå hen å gjøre den til noe bare en mor kan elske.
Så skal man gå for en 1-serie, må man bruke samme taktikk som ved enkelte boligkjøp. Så lenge interiøret og nabohuset ser bra ut, gjør det ikke noe om husets ytre ser kjipt ut.
Les også
Følg E24 biljournalist på Twitter: @mortab