Europeisk bilindustri i krise:
Klarer ikke å bli enige

En rekke av de europeiske bilprodusentene har store problemer, men får ikke med de tyske på et samlet tiltak.

OVERPRODUKSJON: Presidenten i den europeiske bilprodusentorganisasjonen, Sergio Marchionne, ønsker et samlet tiltak mot overproduksjon. Nå fylles fabrikkene opp med biler som ikke blir solgt.
Publisert: Publisert:

Sergio Marchionne, president i organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA, og sjef for Fiat, ønsker at produsentene går sammen for å bremse overproduksjonen av biler i Europa.

Bilsalget har falt i fem strake år, og det er estimert at det i år kommer til å bli laget to millioner biler mer enn det er et marked til.

Men han får ikke med seg en samlet bilindustri:

- Det har møtt døve ører. Spesielt fra våre tyske kolleger, som ikke ser nødvendigheten, sier Marchionne til Automotive News.

Der Peugeot, Citroën, Renault og Fiat er svært avhengige av Europa og ikke minst sine hjemmemarkeder, er ikke dette så viktig for de tyske bilprodusentene. De har europaproduserte biler som er sterkt etterspurt både i USA og Kina.

Marchionne ønsker at en samlet bilorganisasjon skal henvende seg til EU, slik at man kan finne en ordning for å få ned overproduksjonen.

De tyske går bra

Det er beregnet at ekstrakostnaden av en altfor høy produksjon er 7,4 milliarder euro, vel 55 milliarder norske kroner.

I Europa er det særlig de koreanske merkene Kia og Huyndai som spiser markedsandeler. Totalmarkedet sank med 6,8 prosent i første halvår av 2012, men disse to merkene økte med henholdsvis 24,7 og 11,6 prosent.

Av de store, europeiske merkene som klarer seg greit finner man Audi, BMW og Mercedes-Benz. De ligger på omtrent det samme som året før, i et marked som synker kraftig. Audi har sågar økt sitt salg med 4,5 prosent.

Volkswagen har hatt et lite fall i salget i Europa så langt i år, men opplever voldsom vekst ellers i verden.

Kina er merkets største marked hvor det har et resultat som er 16,2 prosent bedre enn på samme tid i fjor, med 1,32 millioner leverte biler.

Trenden er og positiv i USA for Volkswagen, hvor økningen er på 26 prosent.

- Umulig situasjon

Noe av problemet for Marchionne er at de forskjellige landene først og fremst beskytter jobber lokalt, og at det dermed er vanskelig å få til en koordinert plan.

- Det blir som å be folk om å argumentere mot sine egne interesser. Det er en nærmest umulig situasjon, sier Marchionne.

Han ser heller ingen umiddelbar bedring for det europeiske bilmarkedet og regner med at dagens nivå vil holde seg i minst to til tre år til.

Samtidig har kredittratingbyrået Moody's senket sin globale bilprognose, melder Dagens industri.

Begrense overkapasitet

I 2012 venter de en vekst på 4,4 prosent, 0,1 prosentpoeng mindre enn de tidligere har trodd.

Det er med all sannsynlighet Europa, da særlig Sør-Europa som trekker ned. De regner med at bilsalget vil gå tilbake med åtte prosent i Europa i år, og ytterligere tre prosent neste år.

I tillegg justerer de prognosene for Kina. De mener den veksten på sju prosent vil holde seg i 2012, men trekker den ned fra ti til 8,5 prosent for 2013.

Moody's trekker frem at det ville bedre kredittratingen til bilprodusentene om de kunne begrense overkapasiteten i Europa.

Store kutt

Fiat har allerede lagt ned en fabrikk på Sicilia, og vurderer å stenge en til. Mens PSA, som er Citroën og Peugeot, i juli kunngjorde at de innfører kutt som gjør at opptil 10.000 mennesker mister jobben.

Tidligere i sommer truet Volkswagen med å trekke seg fra ACEA, etter at Marchionne hadde antydet at den tyske bilprodusenten var på vei til å skape et «blodbad» med sine holdninger.

Les også:

Mitsubishi nær halvert siden i fjor

Elendig elbilsalg i Europa

Premium-kappløp

Publisert:
Gå til e24.no