Volkswagen-gruppen nærmer seg ti millioner biler i
året.

Volkswagen-gruppen leverer for første gang over ni millioner biler, og fortsetter de i samme veksttempo, passerer de ti millioner i år.

ØKER: Fra Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg, i Tyskland, hvor de blant annet bygger Tiguan og Touran.
Publisert: Publisert:

I 2012 leverte de forskjellige bilmerkene som er under Volkswagen-gruppen over ni millioner kjøretøy. En økning på 11,2 prosent fra året før.

- Gruppen utviklet seg ekstremt bra under vanskelige forhold, og noterte seg for det beste salgsåret noensinne, sier Martin Winterkorn, styreformann i Volkswagen gruppen, i en pressemelding.

De understreker og at de avsluttet fjoråret med en desembermåned som var 20 prosent sterkere enn i 2011, med 784.300 biler.

NY GOLF: Med en helt ny Golf-modell på markedet, kan det bli store salgstall også i 2013 for Volkswagen-gruppen.

Nord-Amerika og Asia

Det største merket er, ikke overraskende, Volkswagen, som leverte 5,74 millioner biler i fjor. En økning på 12,7 prosent. De hadde særlig sterkt fremgang i Nord-Amerika, Stillehavsregionen i Asia, Sentral- og Øst-Europa. Alle disse områdene var veksten godt over 20 prosent.

Mer bilstoff på E24 BIL

Audi økte med 11,7 prosent og endte på 1,46 millioner biler. Her trekkes særlig Nord-Amerika og Asia frem.

Porsche innlemmet

Porsche ble en del av Volkswagen-gruppen i august. Fra det og ut året ble det levert 59,500 biler. De går spesielt godt i de samme markedene som Audi.

Les også: Porsche-salget i Norge 20-doblet

Med 939.200 biler økte Skoda med 6,8 prosent.

Nyttekjøretøyene til Volkswagen kan og vise til stigende tall, med 550.400 biler, noe som er 4,1 prosent mer enn året før. Her er det Asia som står for veksten, mens det er så å si uforandret i Vest-Europa.

Seat sliter

Men ett merke har en synkende kurve. Seat endte på 321.000 biler, noe som er en nedgang på 8,3 prosent. Her trekker de frem det vanskelige markedet i Vest Europa som hovedårsaken til at merket faller av.

- Alle merkene i Gruppen bidro til dette veldig gode leveringstallet for 2012. Det er et glimrende lagarbeide. Vi holder fortsatt et årvåkent blikk på fremtiden, fordi dagens usikkerhet vil intensiveres i år, særlig i Vest-Europa. Markedene er utfordrende og konkurransen blir enda tøffere, sier Christian Klingler, styremedlem i salgsavdelingen til Volkswagen-gruppen.

I Norge er Volkswagen det desidert største merket, her ble det levert 20.507 biler i fjor. Dette er samtidig en nedgang på 1,9 prosent. De er samtidig svært store på nyttekjøretøy, hvor de har en markedsandel på 35 prosent.

AUDI I SIGET: Audi øker både i Norge og på verdensbasis.

Les også: Arbeidshest er Norges nest mest solgte bil

Audi er det femte mest solgte personbilmerket i Norge, og økte med 13,2 prosent i fjor. Skoda falt noe tilbake og hadde en nedgang på nær 11 prosent, mens Porsche øker kraftig. De endte med 328 biler, noe som er er en vekst på over 100 prosent i Norge.

Luksusfart

Seat selges ikke i Norge.

Luksusmerkene som Volkswagen-gruppen og eier, Lamborghini og Bentley, nevnes ikke i pressemeldingen, men Bentley kunne nylig legge frem tall som viste 22 prosent vekst i 2012 med 8.510 leveringer. Lamborghinis tall er prosentvis enda bedre, med 30 prosent økning, til 2.083 biler i fjor.

Les også:

Digre biler og solid salgsvekst i USA

Toyota tilbake på den globale salgstoppen

Tungvektere melder seg på i elbilmarkedet

Publisert:
Gå til e24.no