Større og dyrere 3-serie

Siste tilvekst hos BMWs 3-serie er en kombicoupé, og den skiller seg fra de andre modellene på flere måter.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Tilsynelatende er BMWs nye tilskudd i 3-serien kun en god gammeldags kombicoupé-variant av sedan og stasjonsvognutgaven. En bil som har blitt laget fordi den kun krever at noen tar seg tid til å finne ut vinkelen på bakluken.

Samtidig virker ideen litt snodig når man tenker på hvor lite vellykket GT-versjonen av 5-serien var. En bil som få likte og enda færre kjøpte.

Men ser man litt nøyere på 3-serie GT, oppdager man at det slett ikke er en kjapp skråstrek på tegnebordet som skiller den fra sine søsken.

Den er nemlig ikke i samme størrelse, og det er av betydning - på flere måter.

Større

3-serie GT er hele 20 centimeter lenger enn sedan og stasjonsvognutgave, den er åtte kortere enn 5-serie, det gir en akselavstand som 10 centimeter større. Det meste av denne plassen er viet baksetet. Det gjør faktisk ganske så mye med tumleplassen bak. I samme slengen har bagasjerommet vokst, slik at det er mer plass i en 3-serie GT, enn i stasjonsvognen, 520 mot 495 liter.

Samtidig er bakkeklaringen to centimeter mer.

Men der 5-serie GT fremsto mer som en bastard blanding av 5-serie og X6, har de 20 centimeterne ekstra i 3-serie GT gjort at den får fine linjer. Da gjør det heller ikke noe at den har fått en litt kraftigere front, faktisk gjør det bilen godt.

Den vanlige 3-serien har en estetiske utfordrende pukkel på panseret som ender i en veldig smal front. På GTen er den borte.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen fremstår ikke så visuelt tung i forhold til sine nærmeste søsken som den større varianten gjør. BMW har tilført 3-serien en ekstra dimensjon med denne modellen, ikke bare ekstra vekt.

Ikke først

BMW er slett ikke først i klassen med å tenke i disse baner. Audi rullet ut sin A5 Sportback for fire år siden, en bil som åpenbart er 3-serie GT sin hovedkonkurrent. De befinner seg i samme prissjikt, samtidig så er det en betydelig forskjell. A5 Sportback er mer elegant med sin langt mer coupé-aktige fremtoning. Den lavere taklinjen hos Audien hjelper til her.

STØRRE OG DYRERE: GT rommer mer og koster mer enn en tilsvarende 3-serie stasjonsvogn.

Kjøremessig er de ganske like. En vanlig 3-serie er bedre og morsommere å kjøre enn en tilsvarende Audi, men slik er det ikke for GTen. De ekstra kiloene, godt over 100, og den høyere bakkeklaringen gir bilen enn viss straff i form av mer sideveis bevegelse i svinger og en litt tregere bil, rett og slett på grunn av vekttillegget. Der en vanlig 3-serie, nær sagt uansett motor, er en svært morsom bil på landeveier med svinger, er ikke det like fascinerende med 3-serie GT.

Her er blir fokus mer på komfort. Bonusen for mange vil være en noe høyere sittestilling og den utvidete plassen i baksetet. Faktisk skal den være bedre enn i en 5-serie. Den noe lengre vandringen gjør og at bilen ikke føles så hard som sine søsken.

Bilen her har den minste motoren, som gir den adekvate prestasjoner, men ikke mer. Det som og ble veldig påfallende er hvor høyt forbruket ble. Jeg kjørte bilen i varierte omgivelser, med en god del cruise-kontroll styrt motorveimil, og endte opp med nøyaktig én liter per mil, ifølge bilens egen computer.

Hvordan det er mulig er ikke så lett å begripe.

BEDRE: BMW 3-serie GT er estetisk mer vellykket enn 5-serie GT.

Dyrere

Jeg skrudde riktignok av start/stopp-funksjonen, men den hjelper vel på en promille av forbruket. Det som nok påvirket det lagt mer var en utstrakt bruk av sportfunksjonen, som lar bilen gå lengre på høye turtall. Men uansett er det pussig. Skulle ikke forundre meg om forbruket ville blitt lavere med større motor. Med såpass mye vekt må tydeligvis den mindre motoren jobbe hardt.

BMWs 3-serie GT er en bil jeg fikk et litt ambivalent forhold til. Den koster henholdsvis 60.000 og 25.000 mer enn tilsvarende sedan og stasjonsvogn. Det er litt vanskelig å se at den er verdt det. Den er riktignok større, men samtidig forsvinner noe av poenget med en 3-serie når den ikke lenger er like god å kjøre.


På den annen side så er førersetet et behagelig sted å være. Med panoramatak, velkjent BMW-ergonomi og bra med utstyr finnes det langt verre steder å slå i hjel noen timer. Det vil helt sikkert de i baksetet også mene, men jeg hadde fortsatt gått for en stasjonsvogn.

Les også:

  • Test av BMW 320i xDrive Touring
  • Test av BMW 328 i
  • Test av BMW 320d
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Klassens peneste

  2. Oversett godbit

  3. - Ikke noe for skiboks og barnesete

  4. Dyr og god

  5. En skikkelig BMW