Snart kommer den selvlysende veien
Et nederlandsk firma utvikler veier som kan bli like smarte som bilen din.
Moderne biler er proppet med teknologi som hjelper med alt fra navigasjon til kommunikasjon og å unngå kollisjoner.
Nå kan veiene våre kanskje bli vel så smarte.
Et nederlandsk entreprenørfirma, Heijmans, utvikler sammen med designer Daan Roosegaarde, veier som kan tilpasse seg både lys og mørke, trafikksituasjonen og temperaturen (se YouTube-video under).
For Norges del, er det kanskje en teknologi som er spesielt interessant. De to partnerne har nemlig utviklet en spesiell maling som lyser opp når temperaturen faller under null grader.
Saken fortsetter under videoen
Man ser for seg at veien vil bli full av store snøkrystaller som lyser opp når det blir kaldt, for å varsle førere om at det kan være glatt.
Designer Daan Roosegaarde har tatt initiativ til å utvikle de nye teknologiene etter flere kjøreturer på Europas motorveinett.
- Jeg lurte på hvorfor vi dumper kjempebeløp inn i disse utdaterte og stygge monstrositetene (veiene, journ. anm.), fremfor å bygge noe nytt og bedre, sier han til New York Times.
Avisen er et av flere medier som har omtalt prosjektet.
Kommer i 2014
Teknologiene som nå utvikles vil hjelpe trafikantene på flere felt:
- Selvlysende veimarkeringer, som lades i sollyset om dagen, og kan lyse i opp til 10 timer om natten.
- Temperaturfølsom markering, slik at veien kan bli full av snøkrystaller når temperaturen faller under null grader for å varsle bilistene om glatt føre.
- Skillelinjer som kan gå fra stiplet til hellinje, avhengig av trafikkmengden og for å unngå farlige forbipasseringer.
- Veibelysning som bare skrur på lyset når biler passerer, slik at man sparer strøm når det ikke er trafikk.
- Veibelysning som lades av små turbiner som spinner av dragsuget bilene skaper.
- Kollektivfelt som kan lade elbiler som kjører der.
Det nederlandske entreprenørfirmaet Heijamans lover at løsningen skal bli tilgjengelig fra midten av neste år.
Allerede i i andre halvår i år skal de forskjellige løsningene prøves ut i Brabant-regionen i Nederland.
Den eneste teknologien som ennå ikke er helt klar, er det elektriske kollektivfeltet. Daan Roosegardees designfirma har allerede utviklet et dansegulv som produserer strøm på samme måte når folk danser på det, men utrullingen til kollektivfelt ligger fortsatt litt lenger frem i tid.
Mange prosjekter
Det er ikke bare nederlenderne som nå forsker på bedre og smartere veier.
New York Times skriver om et forskningsprosjekt under utvikling av Siemens. Der utstyres motorveier med strømledninger, som på bytrikken, slik at fremtidens lastebiler (med dieselhybrid-system) kan kjøre utslippsfritt på motorveien.
I tillegg til utviklingen av nye veier, forsker også de store bilprodusentene på teknologier som kan åpne for at biler og veien snakker med hverandre.
BMW har blant annet vist systemer der en bil kan varsle hverandre andre biler om glatt føre hvis stabilitetskontrollen (ESP) har slått ut, samt at biler kan få beskjed om kø og ulykker fra sendere i veien.
Les flere bilsaker:
Husker du denne fronten?
Nå tar elbilsalget av
Lexus-eiere desidert mest fornøyd
USAs beste bilinteriør