Bare halvparten av butikkjedene har nettbutikk
- I 2014 forventer kundene at de kan kjøpe kjøkkenutstyr, klær, verktøy, møbler og sportsutstyr på nett, sier redaktør Ole Martin N. Evensmo i Netthandel.no.
Han er overrasket over at bare halvparten av butikkjedene har nettbutikk.
- 8 av 10 nordmenn nå handler på nett. Det er derfor overraskende å se at halvparten av butikkjedene fortsatt ikke tilbyr sine kunder å handle på nett, sier Evensmo.
- Mangler endringsvilje
Bransjenettstedet har gått igjennom hundretalls butikkjeder for å finne ut hvordan det står til med norske bedrifter på nettet. Bransjen som kommer best ut er elektronikk, der de fleste kjedene også har nettbutikk.
- For det første kreves det en helt annen kompetanse for å selge på nett enn via fysiske butikker. Mange kjeder sliter med manglende kunnskap om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett.
- Manglende innovasjonskultur, interne interessekonflikter og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer.
Matvarebransjen henger etter
I de fleste bransjene er det variert hvem som har nettbutikk, mens matvarebransjen henger lengst etter.
- Enkelte butikkjeder har veldig informative og inspirerende nettsider med velfungerende nettbutikk, mens andre kjeder knapt er synlige på nett og satser utelukkende på sine fysiske butikker. I 2014 forventer kundene at de kan kjøpe kjøkkenutstyr, klær, verktøy, møbler og sportsutstyr på nett. Det virker ikke som alle norske butikkjeder har fått med seg dette.
Les også: