Digitalt inntektsløft for VG

Snart står digitale annonser for halvparten av VGs inntekter.

RESULTAT: Kraftig vekst i VGs digitale annonseinntekter setter kursen for at digitale inntekter tar over for trykkinntekter.
  • Fredrick Tønsvoll Mortvedt
Publisert:

Tirsdag kom Schibsteds resultater for andre kvartal, og konsernsjef Rolv Erik Ryssdal kunne melde om fremgang både innen rubrikkannonsering, publisering og Schibsted Vekst.

– Vår publiseringsvirksomhet har fortsatt den positive inntjeningstrenden. Vi er stadig i front når det kommer til produktutvikling, og våre aviser har nådd flere viktige, redaksjonelle mål gjennom andre kvartal, sier Ryssdal i en kommentar.

– Stram kostnadskontroll, kombinert med førsteklasses digital innovasjon, har ført til bedrede marginer. Utviklingen har vært spesielt sterk i VG i Norge.

Blant Schibsteds aviser kommer VG best ut blant mediehusene.

I andre kvartal kan VG vise til både økte inntekter og sterkere margin. Inntekten vokste med fire prosent i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor, mens marginen økte fra 15 til 20 prosent.

Salget av papiravisen fortsetter å falle, fra 83.351 eksemplarer i første kvartal til 83.238 eksemplarer i det andre.

Inntektsfallet har blitt dempet noe av økt pris, kommer det frem i kvartalsrapporten.

Digitale reklameinntekter

Les også

Telenor og Schibsted byttehandler annonsetjenester

Trått for regionavisene

I regionavisene er ikke fortellingen helt den samme. Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen leverte et driftsresultat på (EBITDA) på 68 millioner, med en margin på 11 prosent, opp fra 8 prosent for samme periode i fjor.

Økningen på både driftsresultatet og marginen kommer av store kostnadskutt. I tillegg falt inntektene med 14 prosent i andre kvartal sammenlignet med året før, og digitale inntekter faller med tre prosent.

Et lyspunkt i rapporten for regionavisene er økningen på tre prosent i abonnenter for andre kvartal. Drivende for veksten har en økning i digitale abonnenter. Samlet sett har avisene 128.000 heldigitale abonnenter.

I likhet med VG faller også Aftenposten ned til 221.509 eksemplarer fra 221.646 i første kvartal. Derimot har Bergens Tidende har fått en liten oppgang på 70.238 eksemplarer – opp fra 70.233 i første kvartal.

I dagens kvartalsrapport skriver Schibsted at konsernet ser muligheter for at marginene igjen kan komme under press.

«Dersom de nåværende annonsemarkedstrendene vedvarer, er ytterligere reduksjon i marginene sannsynlig de kommende 12 månedene», står det i kvartalsrapporten.

E24 eies av Schibsted gjennom VG. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted. Christian Haneborg er styreleder i E24 Dine Penger.

Les også

– Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

Les også

Schibsted-arvinger tar ut økt gevinst

Les også

Økonom: – Mediehusene nærmer seg en smertegrense

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted
  2. VGTV

Flere artikler

  1. Schibsted nær firedobler bunnlinjen

  2. Vekst i medieinntektene for Schibsted

  3. Schibsted slår forventningene med rekordresultat

  4. Rekord for Schibsted – men nedskrivninger tynger

  5. Inntektene økte for Schibsted i tredje kvartal