Solcelle-fly klar for «helvetesetappen»

Pilot André Borschbergbruker 120 timer på etappen over verdens største hav.

SISTE STOPP: Her vinker den sveitsiske piloten Bertrand Piccard etter å ha landet Solar Impulse 2 ved Nanjing Lukou International Airport i Kina 22. april. Han skal assistere André Borschberg fra bakken, når sistnevnte om få dager starter ferden over Stillehavet.

China Stringer Network
  • Karl Wig
Publisert:

Solar Impulse 2 er ikke som alle andre fly. Det har fire propellmotorer, men bruker ikke drivstoff.

I stedet er den karbonbygde doningen drevet av solen – via ikke mindre enn 17.248 solceller spredt utover den enorme flykroppen, som fyller opp batteriene.

Ferden fra Abu Dabhi startet 9. mars i år. Etter 35.000 kilometer, 12 etapper og fem måneder, er målet å skape historie i august – når flyet blir det første til å ha svevet jorden rundt på fornybar energi.

Men først må solcelle-flyet fullføre sin lengste, og – for den enslige piloten – mest utfordrende etappe.

Les også

Slik er ruta for den historiske Jorda rundt-turen

120 timer alene i luften

Tidlig neste uke skal det etter planen lette fra Nanjaing i Øst-Kina – hvor det for tiden holder til – og fly 8.172 kilometer før det ankommer sin destinasjon ved Honolulu i Hawaii i Stillehavet.

Mens en jumbojet som Boeing 747 kan rase over skyene med en toppfart rett oppunder 1.000 kilometer i timen, er det en betydelig mer langdryg affære for Solar Impulse 2.

Med en marsfart mellom 45 og 55 kilometer i timen, er stillehavsetappen beregnet å ta 120 timer – eller fem døgn.

Dét alene vil knuse tidligere rekorder: Ifølge The Verge har et fly drevet av en solo-pilot kun holdt seg sammenhengende i luften i 67 timer tidligere.

Les også

Et av romstasjonens viktigste instrumenter er norsk

Saken fortsetter under pilot-selfien!

120 TIMER SLIK: Her tar pilot Bertrand Piccard en selfie om bord det rekordsettende solcelle-flyet. Kollega André Borschberg skal om få dager starte den lengste etappen som går over Stillehavet i fem døgn – alene i cockpit.

Handout

Maks 20 minutters høneblund

Det er pilot André Borschberg som har blitt satt til å utføre bragden. Og når du er alene i et fly i fem døgn, krever det sin stamina:

– Vi sover kun i perioder på 20 minutter om gangen – vi kan ikke la flyet sveve ubetjent lengre enn det, sier han til The Verge.

Flyet har riktignok autopilot, men systemet fungerer bare under rolige forhold. Og kombinasjonen av ultralett konstruksjon i karbonfiber, og et enormt vingespenn som overgår selv en jumbojet, gjør at solcelle-flyet er svært utsatt for vind.

Borschberg får hjelp av pilotkollega Bertrand Piccard, som overvåker det hele fra bakken og som vil sette seg bak spakene i neste etappe mellom Hawaii og Arizona.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Solcellefly har fullført reisen jorden rundt

  2. Betalt innhold

    Har fløyet jorda rundt uten å bruke en dråpe drivstoff

  3. Soldrevet fly på vei over Stillehavet

  4. Annonsørinnhold

  5. Jomfrutur for nytt norsk elfly

  6. Piloter mener Boeing ikke informerte godt nok før styrten i Indonesia