VG og Finn i strupen på Groupon

Norges største mediebedrift tar frem sitt tyngste skyts når kupongtjenesten Groupon utfordres.

INN I KAMPEN: Let's deal kaster seg inn i konkurransen mot Groupon og Gule Siders kupongtjeneste.
Publisert:

Onsdag lanserte mediegiganten Schibsted kupongtjenesten Let's deal i Norge.

Tjenesten skal kjempe mot amerikanske Groupon, som allerede har fått godt fotfeste i det norske markedet.

Les også: Ruster opp for kupongkrig i Norge

I likhet med Groupon vil Let's deal formidle tilbud fra annonsører som kan friste med 50 prosent rabatt eller mer.

Tjenesten lanseres først i Oslo, men målet er å lansere i flere byer. Neste by ut er Bergen.

Schibsted, som både eier VG, Aftenposten og Finn.no eier brorparten av aksjene i det nye selskapet. I tillegg er de to svenske gründerne Lars Karlsson og Alexander Hars også med på eiersiden. De to svenskene har sammen med Schibsted allerede gjort Let's deal til en sukesess i Sverige.

Let's deal har nå over 100.000 medlemmer i Sverige, og nå er målet å gjøre det samme i Norge.

- Let's deal er nå det selskapet som selger flest «dealer» i Sverige, forteller Lars Vangen Jordet.

Han er sjef i selskapet Schibsted Vekst og styreleder for det norske selskapet til Let's deal.

Trafikkmaskiner

Ifølge Vangen Jordet investerer Schibsted nå flere millioner i kampen om kupongmarkedet.

- I tillegg går vi inn med betydelig markedsføring ved hjelp av våre trafikkmaskiner som VG og Finn.no.

VG er Norges største nettsted med over 1,2 millioner unike brukere hver dag. Finn er landets nest største nettsted med over 870.000 unike brukere.

Onsdag morgen startet annonsekampanjen for Let's deal på VG, Finn, Aftenposten og regionsavisene i Media Norge.

(saken fortsetter under bildet)

PUMPER TRAFIKKEN: Letsdeal bruker nettsteder som VG Nett til å øke kjennskapen til tjenesten.

Daglig leder for Let's deal i Norge, Frank Keller, sier annonseringen på trafikkmaskinene er kommet for å bli, og at det er et av konkurransefortrinnene til tjenesten.

- De selskapene som bruker Letsdeal.no vil ikke bare nå brukerne av denne tjenesten. De vil også få eksponering for sin merkevare verdt mange tusen kroner gjennom annonseringen i trafikkmaskinene, sier Keller.

I allianse med Groupon

A-pressen meldte tidligere denne uken at de inngår et samarbeid med Groupon. Sammen skal de to selskapene tilby knalltilbud til alle som ønsker det i byene og tettstedene der A-pressen er tilstede.

Les også: Groupon og A-pressen inngår allianse

Mens A-pressen vil bruke sine lokalaviser i kupongkampen, vil Schibsted bruke såkalt geostyring av markedsføringen. Det vil si at en nettbruker som sitter i Bergen vil få reklame for en deal i Bergen når han klikker seg inn på VG Nett. Sitter brukeren i Oslo, vil han utsettes for reklame for en deal i Oslo.

Mange utfordrere

Etter lanseringen av Let's deal er det nå fire store aktører som kjemper om oppmerksomheten i kupongmarkedet. I tillegg til Groupon og Let's deal har Eniro nylig lansert en lignende tjeneste. I tillegg er Edda Media godt posisjonert med sin Sweetdeal.no.

Les også: Gule Sider tar opp kampen mot Groupon

En seriøs utfordrer til de fire store, er den norske tjenesten Oohgle. Bak selskapet står det norske selskapet Catch The Eye. Selskapet har alliert seg med Tele2 som har rundt 600.000 kunder i Norge. Målet er at teleselskapet skal gi dem kjærkommen drahjelp i konkurransen mot de store aktørene.

I tillegg til nevnte aktører finnes det en skog av mindre kupongsider. Her kan nevnes: Superdeal.no, Crazyday.no, Dealon.no, Cityscoop.no og Halvpris24.no.

Les også: Ruster opp for kupongkrig i Norge

Både E24 og VG er eid av Schibsted.Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted.

Publisert: