Annonsørene sier nei
Landets største annonsører samler seg og sier nei til Schibsteds planlagte avisfusjon. Media Norges markedsmakt skremmer.
Schibsted-konsernets planlagte avisfusjon av de fire store regionavisene Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen skremmer ikke bare konkurrentene i A-pressen, Edda Media og Avishuset Dagbladet.
Schibsted og Schibsted-topp Birger Magnus, som har satt nesten to milliarder kroner i spill for å få til fusjonen, legger seg nå ut med kanskje sine viktigste partnere - annonsørene.
Les også: Setter milliarder i spill
I en uttalelse rettet til Medietilsynet, har annonsørenes interesseforening (ANFO) og direktør Wenche Jacobsen, kommet frem til at landets 120 største annonsører ikke kan støtte fusjonen
- Vi støtter derfor Medietilsynets konklusjon som går på at ervervet ikke tillates, skriver Jacobsen i sin høringsuttalelse.
For stor markedsmakt
Det er den samlede markedsmakten som et mediekonsern av Media Norges størrelse representerer, som er ANFOs hovedbekymring.
Jacobsen og ANFO mener den vil være for stor.
- Vår bekymring er basert på hvilke konsekvenser en slik samlet konsernstruktur kan gi grunnlag for i den største mediekanalen vi som annonsører har i dag nemlig dagspresse. Denne bekymringen gleder tilgjengelig produkttilbud og muligheter til å styre prising, skriver hun.
Jacobsen sier Anfo er opptatt av at det er reell og stor konkurranse innenfor dagspresse slik at grunnlaget for annonsekjøp og medietilfang er absolutt bredest mulig.
- Vi støtter Medietilsynets argumentasjon om at denne svekkes gjennom Schibsteds kjøp, heter det.
Flere Media Norge-nei
Det var i slutten av april at Medietilsynet konkluderte med at fusjonen av de fire regionavisene ville gi Schibsted en for stor eiermakt i Norge med en andel av det nasjonale avisopplaget på 34,1 prosent.
Les også: Vil stanse Media Norge
Les også: Sier nei til Media Norge
Konkurransetilsynet har også uttrykt bekymring gjennom blant annet den store kontrollen Media Norge får i annonsemarkedet.
Les også: Schibsted: – Tror på Media Norge-løsning
Online bekymrer
I brevet til Medietilsynet skriver Jacobsen videre at annonsørene er opptatt av at medieeierskapslovens hjemling av regler knyttet opp til betydelig eierstilling i mediemarkedet, bør benyttes for å hindre for sterk eierkonsentrasjon.
Indirekte hilser ANFO kulturminister Trond Giskes varsel om en strengere eierregulering på internettmarkedet velkommen.
Les også: Varsler strammere medielov
- Vi er naturlig nok også bekymret av den eierkonsentrasjonen som allerede finnes på elektroniske medier, og som vil øke gjennom dette oppkjøpet. Vi forstår imidlertid at dette ikke kan gjøres til gjenstand for vurdering gjennom at det ikke er regulert i nåværende medieeierskapslov.
Les flere saker om media på Kampanje.