Ny rapport: Nordmenn eier elbil, men leaser hybrid

Valget mellom å «leie eller eie» bilen din er ofte avhengig av typen drivstoff den har, viser en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå. 

BILER: Det blir stadig mer populært å leie bilen over en lengre periode, såkalt leasing. Blant fordelene er at utleieselskapet står for risikoen for verditap.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:

Det er en klar sammenheng mellom eierform og valg av drivstofftype for nyregistrerte biler, viser en ny analyse fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Nordmenn kjøper elbiler, men hybridene blir oftere eid av utleie- og leasingselskap.

Statistikken viser at 78 prosent av alle elbilene som ble kjøpt i fjor, er registrert hos privatpersoner. Til sammenligning gikk nærmere halvparten av alle hybridbilene til et utleieselskap.

SSB skriver at elbiler har momsfritak, noe som gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil som privatperson i forhold til å langtidsleie. Leasingselskapenes konkurransefortrinn er at de ikke betaler merverdiavgift på hybridbilene, noe som kan gjøre det svært attraktivt å tilby denne biltypen.

Les også: (+) Teknologien er på topp: Men hybridbiler kan være på vei mot døden

Blant årsakene som presenteres er at prisen på å leie sammenlignet med å kjøpe kan være ulik mellom drivstofftypene. Ulik verditap kan spille en avgjørende rolle for forskjellene mellom de to biltypene.

«Dersom leasingselskapene antar at elbiler synker mer i verdi enn hybrider og rene fossilbiler, må prisen for å lease settes høyere i forhold til prisen for å kjøpe bilen», skriver SSB.

Tror flere kan få dekket behovet sitt med elbil

Bilgigantene kjører storsatsing på å utvikle ny og bedre teknologi i elbiler, og blant annet kjørelengde og batterikapasitet har økt de siste årene.

«Forbrukere kan foretrekke å lease hybridbiler fordi de ser på det som en overgangsteknologi, inntil elbil-teknologien eventuelt modnes, og bilene blir gode nok til å dekke brukerens behov», heter det i analysen.

Les også

Elkem satser på elbil-boom: – Kundene har ekstremt aggressive vekstplaner

Forskningsleder Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt (TØI) sier raskere hurtiglading er blant de viktigste årsakene til at elbiler blir mer aktuelt for langt flere nordmenn.

– Tilgangen på biler med lang rekkevidde er for dårlig på grunn av produksjonsbegrensninger og holder markedet tilbake, sier han til E24.

Figenbaum mener at blant annet bedre familiebiler og et bedre utvalg av modeller er noe av det som kan få elbilsalget ytterligere opp fra dagens nivå.

Les også: (+) Robotene kommer, men bilindustrien vil fortsatt ha mennesker

Kjøper færre diesel- og bensinbiler

Det blir stadig vanligere å se hybrid- og elbiler på norske veier. Det selges derimot stadig færre diesel- og bensinbiler. I fjor gikk 25 prosent av alle nyinnkjøpte biler på bensin, og 23 prosent på diesel.

Les også

Circle K ruster seg for en elektrisk fremtid: Nå vil de hjem i garasjen din

Nedgangen i nyregistrerte fossilbiler falt med mer enn 16.000 i fjor, i en periode der totale nyregistreringer økte med over fire tusen.

E24 har tidligere skrevet at blant annet nordmenns kjørevaner, elbilens attraktive subsidier, og lokale kjøreforbud har redusert kjøpet av dieselbiler betraktelig.

SSB skriver at økte bompenger og avgiftshopp kan være blant årsakene til at privatpersoner kjøper færre slike biler.

Les også

Nikola lanserer hydrogendrevet lastebil

Les også

Forsvaret bestiller flere hundre feltvogner fra Volkswagen