Vil forlenge elbil-fordeler

Regjeringen ber ESA-myndigheten om lov til å forlenge skatte- og avgiftsfordeler for elbiler. Elbilforeningen er fornøyd med argumentene som brukes.

VIL FORLENGE: Regjeringen vil forlenge flere fordeler for elbiler, og har notifisert EFTA-myndigheten ESA om saken. Regjeringen fikk myndighetens godkjennelse til å gi fordeler til elbiler i 2015, men disse utløper ved utgangen av 2017.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:

Fritakene for elbiler utløper ved årsskiftet, men regjeringen tror den vil rekke å få godkjent forlengelsen i tide.

Finansdepartementet har nå sendt en notifikasjon til den europeiske EFTA-myndigheten ESA, og ber om å videreføre og legge til fordeler for elbilkjøpere:

  • Fritak for merverdiavgift
  • Økte avskrivingssatser for elektriske varebiler
  • Nye fritak for elbiler i omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgiften

Regjeringen søker om tre års forlengelse av fritaket for merverdiavgift for elbiler, men seks års forlengelse for de andre fordelene, inkludert fritaket i merverdiavgift for brenselcellebiler.

Elbiler er i dag fritatt for merverdiavgift, et fritak som også gjelder for leasing av elbiler og omsetning av batterier til elbiler.

Stortinget har bedt regjeringen forlenge fritaket for merverdiavgift til 2020 for batteribaserte elbiler, og frem til 2025 for brenselcellebiler, eventuelt til det er solgt 50.000 slike biler.

I notifikasjonen begrunner regjeringen overfor handelspartnerne hvorfor det er nødvendig å fortsette å gi slike fordeler til elbiler. Regjeringen forventer å få ESAs godkjennelse før jul.

Mener markedet er umodent

«Salget av elektriske kjøretøy i Norge er høyt relativt til innbyggertallet. Markedet er fremdeles umodent, og vi er i en sårbar fase av markedsutviklingen», skriver regjeringen i notifikasjonen til ESA.

Brevet er utarbeidet av Finansdepartementet, Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet, og understreker at det er viktig at støtteordninger vedvarer over tid for at de skal være effektive.

«Forutsigbarhet i merverdiavgiften er spesielt relevant når man tar hensyn til den lange leveringstid for noen elbilmodeller,» skriver departementet.

«Andre tiltak, inkludert fritaket fra årsavgift og omregistreringsavgift så vel som de gunstige avskrivningssatsene, må også være forutsigbare over tid for å ha full effekt,» skriver Finansdepartementet.

Les også

«Tesla-avgiften» møtt med kraftig kritikk

Fornøyd med regjeringen

Norsk elbilforening er fornøyd med argumentene som brukes.

– Det er veldig, veldig bra, sier daglig leder Christina Bu i Norsk elbilforening til E24.

– Her argumenterer de slik vi gjør, legger hun til.

Hun sier at Finansdepartementet ber ESA om lov til å gi fordeler til elbiler blant annet for å nå målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler allerede innen 2025.

– Det er en argumentasjon om at dette markedet ikke er konkurransedyktig på egne ben ennå. Ikke minst dette 2025-årstallet, altså at nullutslippsbiler skal opp fra 20 prosent av nybilsalget til 100 prosent på bare syv år, sier Bu.

– Det skal en kraftig utvikling til, og da trenger vi tydelige incentiver, sier hun.

Les også

Ny elbil-milepæl i Oslo

– Ville vært katastrofalt

Hun mener at en innføring av avgifter nå ville ha skadet elbilsalget betydelig, særlig i områder utenfor byene hvor elbilsalget har vært lavt.

– Ser man på de store byene, så er salget av elbiler høyt, men det henger fortsatt etter i deler av landet. Hadde man innført avgifter nå, ville det vært katastrofalt for å få salget i gang i disse delene av landet, sier hun.

Elbilforeningen mener at regjeringen argumenterer godt for å beholde stabile fordeler over tid, fordi dette gir best effekt på forbrukerne.

– Ser man på det som har skjedd i Danmark, ser man hvor sterk effekt en mindre endring kan ha. Suksessen i Norge har vært at politikken har vært forutsigbar over tid, sier Bu.

Les mer: Det danske elbilsalget falt med 60 prosent i første kvartal