Unødvendig mega-Mini

Mini Countryman i John Cooper Works-versjon blir litt feil.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Da Mini Countryman kom i 2010 var det et svært konkret bevis på at Mini ikke er så veldig mini. Det var den første med dette navnet som passerte fire meter, og man må ha snudd kikkerten for å si at den er liten og nett.

Den vanlige Mini-en har akkurat kommet i en helt ny versjon, mens Countryman har kommet til det punktet i livet der midtlivskrisen oppstår, får dermed en oppdragering for å motvirke dette.

I siste generasjon Mini er det helt nye motorer, de ser ikke ut til å ha funnet veien til Countryman. Man får den ikke med den morsomme tre synlindrete enheten som er i Mini Cooper, ei heller med den nye SD-motoren eller to-literen som sitter i Cooper S.

I stedet er det gjort små justeringer på de eksisterende motorene. Noe som har gitt en liten effektøkning og noe lavere forbruk.

Flikking

Oppgraderingene er altså ikke monumentale, det er snarere flikking på detaljer.

Utgaven her er maksimum-versjon av Countryman, en John Cooper Works. En Mini med dette symbolet skal være en lommerakett. Dette er merkets svar på M-bilene til BMW.

(saken fortsetter under bildet)

TANT OG FJAS: Som seg hør og bør er det bra med tullete designdetaljer i en Mini.

Countryman kom for første gang med en slik utgave i 2012, som vi prøvde da den kom. På vinterføre.

Countryman JCW kommer kun med firehjulstrekk og på vinteren var det en ganske artig bil, hvor blant annet den ekstra bakkeklaringen gjør at den er tilpasset norske forhold.

I den reviderte utgaven er samme motor og effekt beholdt, det vil si 218 hestekrefter, med noe fikling med elektronikken har gitt den en null til hundre tid som er en tidel kjappere, slik at den nå akkurat sniker seg under sju sekunder på denne øvelsen. Samtidig har toppfarten økt med tre kilometer i timen til 228 og forbruket er noe lavere, med et oppgitt snitt på 0,71 liter per mil.

Komfort

Denne gangen var det perfekt sensommervær, med tørr asfalt og fin temperatur. Og det ga en litt annet opplevelse av bilen. Den er selvsagt sprek, men biler av denne typen skal være noe mer. En bil som har eksepsjonelle kjøreegenskaper, slik den vanlige Mini-en har i denne konfigurasjonen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det har ikke Countryman-varianten. Det den har er en komfortabel inngang til kjøreopplevelsen. Der en vanlig Mini er bortimot beinhard, ikke minst i Coupé-versjonens JCW-bidrag, er bilen her langt mer tilgivende. Det er bra om man skal ut på en kosetur, ikke så bra om man skal se hva bilen faktisk er i stand til.

(saken fortsetter under bildet)

OVER FIRE METER: Da den kom var det den første bilen med Mini-merke som var over fire meter lang.

Morten Abrahamsen

Vi fikk noen runder på Rudskogen med Countryman JCW, og da ble den grundig avslørt. Den ekstra høyden og det mindre aggressive understellet gjorde at den sleit fælt i svingene. Den slår over i understyring i overraskende lav hastighet, og det virket som man kom fortere rundt banen i en Mini Cooper med tre sylindre og 136 hestekrefter.

Banekjøring er selvsagt en ekstrem øvelse, men det er også en øvelse som viser hva bilen faktisk kan. Og går man for en såpass heftig og kostbar bil som dette er, forventer man eksepsjonelle ting, men her faller den dessverre litt igjennom.

Sats heller på Cooper S

For 140.000 kroner mindre får man Cooper S, med 190 hestekrefter. Vi har prøvd forrige utgave med seks hestekrefter mindre, og den virket som en langt bedre pakke.

Mange misliker Countryman, personlig har jeg sansen. Det er ingen skjønnhet, men den har en tilstedeværelse, litt klumpete, riktignok, men den ser langt bedre ut enn for eksempel Nissan Juke, og den har kjøreegenskaper som går utenpå biler det er naturlig å sammenlikne med. Samtidig blir det aldri en bil som klarer å bære ekstrem-utgaven med tilstrekkelig verdighet.

Den merkelappen sitter bedre på den mindre Mini-en. Der kommer det snart en ny versjon. Ryktene sier at de kommer til å hente ut rundt 230 hester fra den nye toliteren, det er en bil å glede seg til.

Konkurrenter

  • Audi Q3 2,0 TFSI 211 hk Quattro
  • BMW X1 xDrive28i
  • Mercedes-Benz 250 4Matic
  • Mini Countryman Cooper S All4
  • Nissan Juke 1,6 DIG-T
  • Range Rover Evoque Si4
  • Skoda Yeti 1,8 TSi

Les også:

Test av Mini John Cooper Works (2010)

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Maksimum Mini

  2. Mini som bør hete Medium

  3. Makro-Mini

  4. Sportsbil med stor S

  5. Hipster-Opel