Volvos morsomste bil

V40 CC T5 Awd er trolig Volvos artigste, uten at det gjør den til en spesielt vellykket bil og med en prislapp som skremmer de fleste.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Volvo V40 er merkets nyeste modell og Cross Country, eller CC, er ferskeste versjon av V40. Det er en lett hevet og tøffere variant, hvis bruksområde er litt uklart.

For i utgangspunktet er V40 en ganske stilig bil i det litt forfinete kompaktsegmentet. Hvor man og finner Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes-Benz A-klasse. Biler som egentlig blir trumfet av Volkswagen Golf, men som skiller seg litt ut.

En Golf gir samme signaleffekt som et rekkehus rett utenfor byen, og det er jo ikke alle som ønsker det. Fordelen til V40 i CC-versjon er at den er litt unik. Ingen av de andre har et tilsvarende soft-road modell i sortimentet.

4x4

En V40 CC har en drøy centimeter mer bakkeklaring enn den vanlige V40, som også kan fås med samme, store motor, men ikke firehjulstrekk. Bakkeklaringen er på 14,5 centimeter, så noen fjellgeit er det ikke. CC-versjonen er nok tenkt som en bil som skal se hakket tøffere ut enn de andre bilene i segmentet, slik at de på innsiden gjør det samme.

Mer bilstoff på E24 BIL

Å putte en motor på 254 hestekrefter i en kompaktbil er ikke noen spøk. Et moment som taler til CCen sin fordel er firehjulstrekket. Det gjør naturligvis at bilen ikke blir en galopperende villbil hvor sjåføren fortvilet prøver å bekjempe momentstyring. Samtidig er det mye annet som og skal klaffe om det skal bli en fulltreffer.

Det har den ikke blitt. Presses den i svinger dukker fronten mot yttersvingen med en ganske stor dose understyring. På vei ut av kurven blir den langt bedre, godt hjulpet av trekk på alle fire. Ved kraftig nedbremsing virker det litt ustabilt, fronten flakker, men dette kan skyldes piggfrie vinterdekk med myke kanter.

Bra trykk

Heller ikke automatgirkassen er helt per kasse. I bilen vi kjørte kunne den ikke overstyres via hendler på rattet, for selv å bestemme giringen må man dytte girspaken frem eller tilbake, noe som føles litt utdatert i en slik bil. Dermed blir det til at man stort sett støtter seg på bilens egen programmering, som ikke helt falt i smak. I normalmodus har den lyst til å spare bensin, dermed løper den oppover i girene, og i sportsmodus blir den litt for hakkete og det føles heller ikke som den girer når man ønsker at den skal gjøre det.

(saken fortsetter under bildet)

DESIGN: Cross Country-versjonen av V40 har noe høyere bakkeklaring og plasteffekter langs sidene og foran og bak som skal gi bilen et barskere uttrykk.

Samtidig så er ikke dette ting som ødelegger kjøregleden i ødesdiger grad. Med firehjulstrekk og den ganske beskjedne lengden er det lett å fyke rundt på morsomme veier. Det er ikke en motor med et spesielt drøyt register, men det er mye effekt tilgjengelig hele veien. Maks dreiemoment, 360 newtonmeter, er ved 1800 omdreininger per minutt, maks effekt er ved 5400 omdreininger.

KNAPPER: Midtkonsollen i en Volvo er elegant. Tettheten av knapper er stor.

Blir gøy

Når man har vent seg til disse tingene er det rom for en morsom opplevelse. For det er naturligvis gøy med mye motor i en liten bil. Lyden i den femsylindrete motoren er fin og så lenge veien ikke er veldig krevende kan det kjøres friskt. Det er grunn til å tro at det er den artigste Volvoen man kan skaffe seg per i dag.

Test av Volvo V60 D6 AWD Plug-in hybrid

Null til hundre tar 6,4 sekunder. Det er for øvrig akkurat det samme som den nye Golf GTIen som lanseres i disse dager. Det som er litt pussig er at den har 24 hester mindre og forhjulstrekk, hvilket teoretisk sett skulle gjort GTIen treigere enn V40 CC T5. Noe av skylden må en mervekt på 130 kilo ta.

Det er og opplagt at den led under et sesongskrifte da vi hadde den. For det ville vært morsommere å kjøre den på skikkelig vinterføre, eller på tørr vei med noen riktige dekk. I stedet havnet vi midt i mellom.

Nå må de sies at man skal være veldig Volvo-fan, eller svært velholden, for å vurdere en V40 CC T5. Startprisen er 630.000, til sammenlikning koster den nye Golf GTIen 490.000, Mercedes-Benz A250 430.000 og Ford Focus ST 455.000. Disse er alle forhjulsdrevne, men langt mer vellykkete som spreke kompaktbiler.

Test av Volvo V40 T3 Summum

Det som er sikkert er at man blir svært så unik om man skulle velge denne Volvoen, ikke bare fordi den ser litt spesiell ut, men fordi kundegrunnlaget til en slik bil i Norge er forsvinnende liten.

Les også:

Volvo 240: Husker du denne fronten?

Kina redder Volvo

1.000 må gå i Volvo

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Tysk humor

  2. Rabiat Mercedes

  3. Enkel GTI-bil

  4. Dyr og god

  5. En jålete småfamiliebil