Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Ingen vet helt hvordan Volkswagen har trikset med utslippet, men det er trolig en koding av motorstyringsenheten som ligger bak.

Publisert:

Skandalen som rammer verdens nest største bilkonsern i USA er døpt «Dieselgate». I formiddag opplyser Volkswagen at 11 millioner biler verden over har programvaren som er laget for å pynte på utslippene.

428.000 biler i USA er omfattet.

Den erfarne biljournalisten og utdannede bilingeniøren, Jon Winding-Sørensen fra Bilforlaget/BilNorge.no sier det er foreløpig er vanskelig forstå nøyaktig hva Volkswagen har gjort på Volkswagen og Audi-bilene med firesylindret dieselmotor.

Bilene er satt opp til å kjenne igjen når de blir testet og trolig sette i gang ekstra eksosrensing. Ifølge amerikanske miljømyndigheter skal dette redusere Nox-utslippet slik at bilen slipper ut mellom 10 og 40 ganger mindre Nox enn den gjør ved vanlig kjøring.

Bilmodellene er:

* Jetta (2009 – 2015)

* Beetle (2009 – 2015)

* Audi A3 (2009 – 2015)

Annonsørinnhold

* Golf (2009 – 2015)

* Passat (2014 – 2015)

Saken kan få enorme, økonomiske konsekvenser for konsernet. De står foran tunge bøter per bil som bryter utslippsgrensen. Og ikke bare det, trolig kommer det også en gigantisk gruppesøksmål fra eiere, og kanskje naboer som har pustet inn mer NOx enn de trodde.

NOx er en samlebetegnelse for nitrogendioksider som dannes ved forbrenning av fossile brensler (se faktaboks).

– Ingen vet ordentlig, men det later til at alle de kodene som styrer motoren (motorstyringsenheten, ECU (Engine Control Unit)) har et program som trolig gjenkjenner den amerikanske testprosedyren. Når bilen tas ut til eksostesting kobler denne algoritmen inn et spesielt eksos-renseprogram som ellers ikke er i funksjon, sannsynligvis fordi effekten samtidig blir redusert, sier Jon Winding-Sørensen.

Tidlig oppdaget

Bedrageriet ble oppdaget via teoretiske beregninger, av den uavhengige nonprofit-organisasjonen International Council on CleanTransportation (ICCT), som har som sitt oppdrag å utføre forskning og analyser i miljørelaterte spørsmål.

– ICCT har jo lenge beskyldt bilbransjen for å jukse med forbrukstall, men via sine målinger regnet John German og Peter Mock seg frem til at Volkswagens amerikanske data umulig kunne stemme, og sendte rapportene sine over til EPA (Unites States Enivronemental Protection Agency). Der var det en som altså klarte å knekke motorstyringskodene og som fant det de kaller Defeat Device, sier Winding-Sørensen.

Defeat device er navnet på softwaren som skal gjøre det mulig å opptre nærmest som en «miljøbil» i labtestene.

Programvaren skjuler de reelle utslippstallene av helseskadelige stoffer.

Ettersom utslipps- og forbrukstester utføres etter gitte standarder og prosedyrer i laboratorier, skal programvaren ha kjent igjen dette og endret motorens funksjon og ytelse under testene, ifølge myndighetene.

Her finner du VGs artikler om saken.

Startet prosjektet i 2013

Avsløringen startet da ICCT i et samarbeidsprosjekt med West Virginia University i 2013 og 2014 undersøkte reelle utslipp fra dieselbiler. I testene ble det brukt tre biler, en BMW X5, en VW Passat og en WV Jetta.

De virkelige NOX-utslippene fra Jettaen overskred den amerikanske standarden med mellom 15 og 35 ganger. Passaten lå mellom 5 og 20 ganger høyere, mens BMW-en lå på eller under standarden for NOx-utslipp.

– Resultatene for BMW-en viser at teknologien som trengs for å møte de amerikanske kravene til utslipp, finnes, sier Francisco Posada, som ledet forskningsprosjektet, i en pressemelding fra ICCT.

REDUSERES? – At VW la seg flat med en gang har sannsynligvis gjort at «bøtene» de får fra EPA ikke blir som store som de mer enn 30.000 dollar per bil som noen har antydet, tror Jon Winding-Sørensen. Her er han på testsenteret til bilutstyrsprodusenten Bosch.

ICCT sier i pressemeldingen at problemet med for høyt utslipp ikke er begrenset til USA. Også i Europa er der funnet store gap mellom reelle utslipp og sertifisering.

Les: Slik kjøres EUs «juksetest» for forbruk på biler

Se detaljene: Se hva bilprodusentene gjør på bilene for å trikse medforbruket.

Kan har vært enkel koding

– Vi vet ikke, men en tysk ingeniørkilde mener det kan være så enkelt som at koden kan kjenne om bilen ruller på en eller to akslinger, sier Winding-Sørensen.

– Eksostesting foretas i laboratorium, der står bilen på en såkalt bremsebenk og motoren går og det hele kjøres gjennom en kjøresyklus. Men i motsetning til nå bilen kjøres på landeveien er det bare forhjulene som roterer under denne testen. Bilen (og derfor også bakhjulene) står jo stille, mens forhjulene driver noen svære ruller. Det kan da være enkelt for ECU-koden å oppdage at den ene enden ruller mens den andre står bom stille. Dermed kobles ekstra eksosrenseanlegg inn og du får de gale måletallene.

Skal ikke gjelde Euro 6

Den norske importøren av Volkswagen, Audi og Skoda, Harald A. Møller opplyser sentralt at de ikke har anledning til å uttale seg.

Ifølge konsernets siste pressemelding skal nyere biler med Euro 6-dieselmotorer som selges i EU holde juridiske krav og miljøkrav. I pressemeldingen understrekes det at den aktuelle programvaren ikke skal påvirke håndtering, forbruk eller utslipp.

Ifølge VW er det fastslått at de fleste motorene med softwaren ikke har noe effekt av programvaren. Det er biler med motoren av type EA 189, altså 11 millioner biler verden over, der det er avvik mellom testresultatene og kjøring på veien.

Selskapet jobber nå med å finne en teknisk løsning på problemet. De opplyser at de setter av 6,5 milliarder euro i år, for å dekke nødvendig service og for å vinne tilliten til kundene tilbake.

Zero: – Må få svar på om det gjelder norske biler

Eksosen overvåkes konstant

Espen Øyen, som er fagkonsulent hos Opplæringskontoret for Bilfag i Oslo og Akershus, sier til VG at moderne bilmotorer har konstant elektronisk overvåkning av avgassene.

– Katalysatorer, eksostilbakeføringssystemer (EGR, sender eksosen tilbake i innsuget for å redusere forbrenningstemperaturen og dermed NOx-utslippet) og partikkelfiltre overvåkes kontinuerlig gjennom sensorer som sitter på motorblokken, i eksosmanifoilen, på innsuget og på eksosanlegget. Her sitter det lambdasonder, NOX-følere, trykkfølere, og temperaturfølere.

Alle data sendes til motorstyringsprogrammet.

– Signalene snakker med bilens datamaskiner og styreenheter. Hvis en av sensorene varsler at ting ikke er i orden, varsels fører med motorlampe i instrumentpanelet. Oransje lampe betyr avgassfeil. For eksempel er dieselbiler som utsettes for mye småkjøring utsatt for igjentetting av partikkelfiltre. Lyser det oransje kan det være at man må kjøre en runde med høyere fart for å rense filteret. Hjelper ikke det, må bilen tvangskjøres på verkstedet. Der kobles den til en PC, og det er en heftig prosess med høy varme og mye diesel, der det kommer ut både aske, CO2 og vanndamp av eksosanlegget.

Les også

– Best å ikke si noen ting

Les også

Fullt kaos rundt Volkswagen-sjefens fremtid

Les også

Volkswagen-juks kjører andre bilmerker ned på børsene

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold