Ny rapport: Tyske bilprodusenter når ikke EUs klimamål

Bilindustrien er svært viktig for Tyskland, og det bygger opp til konflikt når de ikke kommer til klare EUs utslippskrav.

UTSLIPPSPROBLEMER: Et skikkelig volum på elbiler blir viktig for de store, tyske, bilprodusentene. Bildet er fra BMWs fabrikk i Leipzig, hvor de blant annet produserer den elektriske i3.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Konsulentselskapet PA Consulting Group har undersøkt hvordan bilprodusentene ligger an i forhold til EUs kommende utslippskrav, og for de tyske gigantene BMW, Daimler og Volkswagen ser det ikke bra ut.

Dette kan føre til splid innad i EU om hvordan kravet og eventuelle sanksjoner skal håndheves.

- Målet er at snittverdien for solgt portefølje i EU skal være 95 gram CO2 per kilometer i 2020, sier Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group Norge.

Utfra beregninger PA Consulting Group har gjort vil Renault, Toyota, Peugeot, Citroën og Fiat klare dette, mens BMW, Daimler og Volkswagen fortsatt vil ha et snittutslipp på 100 gram CO2 eller mer.

- Det politiske bildet er at det blir Tyskland mot Frankrike og Italia i de pågående forhandlingene rundt dette. Man skal huske på at én av syv tyske arbeidstakere er tilknyttet bilindustrien, så dette er svært viktig sak for Tyskland og Angela Merkel.

For store biler

Problemet til de tyske bilfabrikkene er at de har en modellportefølje som og inkluderer større biler med tilsvarende motor, mens de lenger syd i Europa lager mindre biler, som dermed er mer drivstoffgjerrige.

- Tyskland har prøvd å vanne ut avtalen med å foreslå at man skal ta utgangspunkt i dagens biler, la det være nullpunktet, og så måle forbedringene i prosent. Man kan jo se at for eksempel BMW har bedret seg kraftig de senere årene, med å fase ut seks sylindrede motorer og erstatte dem med mindre motorer med turbolader som har et langt lavere utslipp.

(saken fortsetter under tabellen).

PROGNOSEN: Tabellen viser hvordan snittutslippet fra bilprodusentene vil utvikle seg. Prognosen er basert tall fra PWC Autofacts og J.D. Power.

Elbiler vil være et effektivt virkemiddel for å få ned det samlete utslippet. Problemet er at det knapt selges elbiler i andre land enn Norge.

INCENTIVER: Lars Erik Mauru, partner i PA Consulting Group, mener incentiver er veien å gå.

- Elbilene i Norge er jo et eventyr. I august var seks prosent av alle solgte nybiler elektriske, det viser at incentiver er et effektive. Sett fra utenforlandet Norge blir det interessant å se hva EU kan få til her.

Les også: Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler

For det er ikke mulig å bruke de samme metodene i mange av EU-landene, som har vært så virkningsfulle her. Fjerning av bilavgiftene på elbiler vil ikke ha særlig effekt i land der disse fra før av er lave.

Må gi fordeler

- Det som må gjøres er å begunstige de som kjøper elbiler, slik som vi og gjør i Norge. Med fri parkering, gratis passering av bomringer og så videre. I tillegg tror vi at psykologien rundt elbil er viktig. Til nå har radiusen, rekkevidden, vært et problem, dette kan være på vei til å snu nå med en bil som Tesla Model S, som kan kjøre 40 til 50 mil, sier Maurud.

Under et besøk på bilutstillingen i Frankfurt, som pågår nå, sa Angela Merkel at den tyske regjeringens mål er å få én million elbiler på tyske veier innen 2020. Det er ikke noe lite mål i et land hvor det hittil i år kun er registrert rundt 2.900 nye elbiler. Høy pris og begrenset rekkevidde avskrekker tyske bilister fra kjøpe elektriske biler, viser en ny undersøkelse.

Merkel vil ikke begrense

Volkswagen, BMW og Mercedes viste frem nye elbiler på bilutstillingen. De forsøker å nå ta igjen forspranget til bilprodusenter som Renault, Nissan og Citroën. Tyske bilprodusenter har annonsert lansering av 16 nye elbilmodeller innen 2016.

- Når infrastrukturen er på plass, kan vi snakke om et femsifret salg, sa president Matthias Wissmann i det tyske bilindustriforbundet.

Debatten i EU går både på hvilket mål man skal ha og hvordan man eventuelt skal straffe bilprodusentene som ikke klarer kravene. Merkel har bedt EU-kommisjonen om komme med «rimelige mål» for CO2-utslipp fra bilindustrien.

- Europeiske produsenter kan ikke begrense seg til kun å lage drivstoffeffektive biler, sa Angela Merkel.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Tysk bilbransje fåruventet støtte

  2. Blir ikke enige omEUs utslippskrav

  3. Merkel vil ha én million elbiler på tyske veier

  4. Åtte bilprodusenter risikerer milliardbøter

  5. Ny president for Europas bilprodusenter