KOENIGSEGG AGERA R: Verdens råeste bil

Bård Eker eier halvparten av Koenigsegg. Her viser han frem deres seneste og villeste bil, Koenigsegg Agera R.

TEMPO: Ytelsene i en Koenigsegg Agera R er på et nesten uvirkelig nivå.
MATERIALER: Bilen består av karbon og aluminium. Vekten til chassiet med tanker er 70 kilo. Dekkene er i dimensjonen 265/35 – 19 foran og 345/30 – 20 bak.
I BOKS: Med skiboks og vinterdekk har denne bilen vært oppe i 330 kilometer i timen på vinterføre.
DYNAMISK: Vanligvis er hekkvingen på super- og hyperbiler regulerbar. Slik er det ikke på en Agera R. Produsenten sier den har en optimal vinkel uansett.
HÅNDKRAFT: En Koenigsegg er bygget for hånd. De forskjellige platene er ekstremt godt tilpasset hverandre. Det minner om kunsthåndverk.
FREKT: Bilens originale dører har en praktisk verdi. Bilen er bred og med konvensjonelle dører ville den krevd en i overkant stor parkeringsplass.
PÅMINNELSE: Det man bør huske på er å ha litt avstand til fortauskanter, ellers blir det problemer.
SÅNN FOR ORDENS SKYLD: Skiboksen er virkelig. Det er ski og sko i den.
DIMENSJONER: En Koenigsegg Agera R er 494 centimeter lang, 197 bred og 112 høy. Den kan romme 120 liter bagasje.
LETT Å KJØRE: Bård Eker sier det er den mest lettkjørte Koenigseggen. Samtidig er det den sterkeste.
VINTERBIL: Bilen kan leveres med vinterdekk, piggfrie sådan. I vinter kjørte de bilen i 330 kilometer i timen på slike dekk.
TA I: Selvsagt kan man ta av tak og skiboks. Noe som er en jobb for fire. Ikke på grunn av vekten, men slik at man ikke glipper det og påfører karbonkarosseriet kostbare skader.
AERODYNAMIKK: Med hekkvingen har den en luftmotstandskoeffisient på 0,37 (0,32 uten). Med sine 1115 hestekrefter har den en teoretisk toppfart på 440 kilometer i timen.
EKSOTISK: Det er ikke bare utvendig en Agera ser ekstrem ut. Interiøret er også en hyberbil verdig.
POWER: Motoren er en fem liters V8 med to turboer. Tidligere har de brukt kompressorer, løsningen med turbo gjør at bilen har en jevnere levering av mega-kreftene.
LETTVEKTER: Hele den gigantiske motoren veier 197 kilo.
TING TAR TID: Bygging av en Koenigsegg Agera R er tidkrevende. Komponentproduksjonen tar 2.800 timer før den tilbringer 2.600 timer på produksjonslinjen. Denne bilen er den 83. Koenigsegg som er bygget.
SHOWROOM: Koenigeggs showroom i Fredrikstad.
Publisert:

- Den er faktisk lettkjørt, nærmest hvisker Bård Eker. Han sitter bak rattet i en Koenigsegg Agera R. Bak oss er det en motor på 1115 hestekrefter, med over 1000 newtonmeter i dreiemoment.

Tall som knapt er til å tro.

Null til hundre tar 2,9 sekunder. Enda mer imponerende: Stillestående til tohundre til full stans igjen tar 12,7 sekunder.

Se video nederst i saken.

Monster

Agera R er det siste skudd på stammen fra den svenske hyberbilprodusenten. Bilen vi sitter i er en av de aller villeste bilene man kan skaffe seg for penger.

For veldig mange penger.

Grunnen til at Eker ikke er så høylydt med at bilen slett ikke er noe monster å ratte, er at det faktisk ikke er en pr-katastrofe om The Stig fyker av banen med bilen.

- Det at han gjorde det, er med på å bygge et image rundt bilen. Det er ikke nødvendigvis negativt, snarere tvert imot, sier Eker.

Saab førte til Agera

For et par år siden klarte nemlig den da så mystiske The Stig fra Top Gear å skli ganske så grundig av tv-programmets bane, under et forsøk på å sette en bra tid med en Koenigsegg CCX.

Agera er modellen som kom etter CCX.

Agera kom som et resultat av at forsøket på å kjøpe Saab gikk i vasken.

- 10.november 2009. Vi hadde jobbet døgnet rundt i ni måneder med å få på plass alle detaljene i en Saab-avtale, da vi selv innså at vi hadde mistet troen på å få til vår egen businessplan i forhold til tiden som var til rådighet. Dette hadde naturlig gått ut over innsatsen i våre bedrifter og var nødt til å kraftsamle. Da sa Christian «ja nu måste vi agera» og dermed kalte vi prosjektet for den nye Koenigseggen for nettopp Agera.

Egen motor

Agera er en videreutvikling av CC-modellen ble skapt for 15 år siden; den har omtrent de samme ytre målene, men har gjennomgått en større teknisk utvikling.

Motoren i Agera er egenutviklet, noe som er ikke er så vanlig, eksempelvis Pagani får sine motorer fra AMG-avdelingen til Mercedes-Benz.

Mer bilstoff på E24BIL

I Agera har de gått for en løsning med doble turboer, og for første gang i en Koenigsegg er det et girsystem med dobbeltkløtsj paddleshift på rattet.

UTSTYRET I ORDEN: Bård Eker sjekker skiutstyret i verdens raskeste skiboks.

Grunnen til at Eker kan mene at bilen faktisk er lettkjørt, kommer blant annet av girsystemet, og at bilen har en ny differensial. Denne leser av en rekke forskjellige data og jobber sammen med det fabrikken sier er det raskeste antispinnsystemet på markedet.

Skiboks

Det gjør at bilen ikke har en så kontant grense som tidligere Koenigsegg-modeller var kjent for.

Siden modellen ble lansert i 2010 har Koenigsegg laget et titalls Agera.

Hvor den «vanlige» Agera yter 940 hestekrefter, mens Agera R kan gå på biobrennstoff, og yter 1115 hestekrefter på E85, som har et høyere oktantall enn vanlig bensin.

Denne hvite versjonen av Agera R har også et annet moment: Den kan brukes om vinteren. Derav den frekke skiboksen.

Eker forteller at den har vært i bruk i vinter. Med piggfrie vinterdekk.

- Vi har et veldig godt samarbeid med Michelin, sier han.

Snøkjøring

Dekkfabrikanten ser på Koenigsegg som en testbenk for ekstreme dekk. Og var helt med da Koenigsegg ønsket vinterdekk.

- Vi har kjørt i 330 kilometer i timen, med vinterdekk og med med to par ski og støvler skiboksen, sier Eker.

Biltester på E24

Kjøper man denne versjonen får man for øvrig med to par spesiallagde ski. Ingen visste helt hva de faktisk var verdt, i det hele tatt blir pris en nær abstrakt øvelse med en bil av denne art.

Med norske skilter vil en Agera R koste rundt 16 millioner kroner.

Forsikring

Etter å ha vært sammen med bilen noen timer - dratt fingeren over skjøtene i karbondelene og merket at de er hundre prosent i flukt og sett hvor presist og imponerende håndverket og finishen er - var det på tide med et spørsmål til.

- Bård, er det greit om jeg prøver den en tur?

- Det har dere ikke forsikring til.

Sånn var det.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om