Volkswagen tilbakekaller biler tidligst i januar

Kostnadene med dieseljukset kan gå utover både fotball og supersportsbiler.

KAN TA HELE 2016: Volkswagen-sjef Matthias Müller tar høyde for at den massive tilbakekallingen vil ta tid.

Ralph Orlowski
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Den tyske avisen Frankfurter Allgemeine melder at Volkswagen starter arbeidet med å fikse de manipulerte dieselmotorene i januar.

De har snakket med den nye Volkswagen-sjefen Matthias Müller.

- Vi legger frem våre tekniske løsninger for transportmyndighetene denne uken. Blir den godkjent, bestiller vi deler. Går det etter planen, kan vi starte med reparasjonene i januar, sier Müller til avisen.

E24 var onsdag morgen i kontakt med Volkswagen i Norge om tilbakekalling her til lands. De opplyser at de ikke har fått noen ny informasjon om tilbakekallingene.

Mer bilstoff på E24 BIL

Han sier videre at de så vil trenge hele 2016 på å fikse alle bilene, som han samtidig sier trolig ikke gjelder så mange som først antatt. At det er 9,5 millioner biler som er berørt, ikke 11 millioner som de først antok.

- Det er forhåpentligvis færre. Men det er uansett alt for mange.

Les også

Solvik-Olsen vil sjekke andre bilmerker

Spareprogram

60 prosent av de aktuelle bilene trenger en programoppgradering, mens de resterende 40 prosent vil ha behov for å skifte ut en del i tillegg til programoppgraderingen.

I Norge fordeler bilene seg slik:

  • Volkswagen personbiler: 77.580
  • Audi: 27.649
  • Skoda: 19.947
  • Volkswagen nyttekjøretøy: 21.963
Les også

Har satt av 61 milliarder, trolig ikke nok: Dette kan Volkswagen-skandalen koste

De enorme kostnadene med reparasjoner og bøter gjør at konsernet må gjennom et stramt spareprogram. Det vil gå utover utviklingsavdelingen til Volkswagen. I tillegg vil de se på prosjekter som luksusbilen Volkswagen Pheaton, Bugatti og deres virksomhet i fotball gjennom Bundesligaklubben Wolfsburg.

- Vi må snu hver eneste sten og se hva vi må gjøre, sier Müller.

Han sier samtidig at de ikke ønsker å «straffe» medarbeidere som ikke kunne vite hva som foregikk.

Tirsdag ble det holdt et allmøte på fabrikken i Wolfsburg, der Müller talte foran 20.000 ansatte om krisen.

- Bortsett fra den enorme økonomiske skaden, som ennå ikke er mulig å tallfeste, er det først og fremst en omdømmekrise. Dette fordi det dreier seg om kjernen i vårt konsern og vår identitet: Det handler om våre biler, sa Müller til forsamlingen, gjengitt i en pressemelding fra Volkswagen.

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. VW: – Kan fikse ni av ti biler rammet av utslippsjuks

  2. Volkswagen: – Et lite antall ansatte bak utslippsjuks

  3. Volkswagen-skandalen: Dette skjer om du er rammet

  4. Annonsørinnhold

  5. Volkswagen kaller tilbake 147.139 biler i Norge

  6. Ny Volkswagen-etterforskning: Ettergår sjefene