VOLVO V60 D5 AWD AUTOMAT: Stilig familiesvenske

Volvo V60 D5 AWD er stilig. Ikke så mye for partysvensken, mer for den bevisste og solvente familien.

VINTERBIL: Volvo V60 med firehjulstrekk trives i skandinaviske vinteromgivelser.

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

I fjor høst kjørte vi Volvo S60, uten at det gjorde noe stort inntrykk. Motoren i bilen var en diesel på 163 hester og det hele forløp på en måte som nesten er glemt nå.

Så vidt vi forsto skulle modellen være et alternativ til BMW 3-serie, og det var den ikke.

Kjøreegenskapene er for kjedelige, motoren ikke all verden, understreket av en sedat automatgirkasse.

Bilen ser riktignok bra ut. Interiørmessig er det som alltid et høyt nivå. Volvo er gode på det.

Det var sedan-modellen som er uinteressant for de aller fleste nordmennn. Det er stasjonsvogn vi kjøper og V60 er en riktig så lekker variant i dette segmentet.

Mer "designet"

I forhold til V50 har den blitt langt mer "designet". Ser man på vindusrekken, smalner de kraftig bakover. Skulderen er høy, fra den og opp er bilen nesten identisk med XC60. På V50 er det store vinduer, som er langt mer funksjonelt, men til tross for at de bakerste vinduene i V60 er ganske smale, så er ikke siktproblem noe man tenker på under kjøring.

Bilen har blitt langt mer utseendebevisst, det er tatt i bruk kraftigere virkemidler, som en kompakt versjon av XC60, og det fungerer utmerket.

Skal man ha en stasjonsvogn av denne størrelsen er det ikke lett å finne noen som har et bedre visuelt uttrykk. Her er det vel bare Alfa Romeo 159 som er lekrere.

Overheng

Ankepunket til V60 må være fronten sett fra siden. Snuten blir vel lang og gir bilen et litt slapt overheng.

Under tiden vi hadde V60en var det solide vinterforhold, med alt fra kjempeglatt til superglatt. Noe bilen håndterte på imponerende vis. V60 versjonen her er nemlig en med firehjulstrekk og som en ekstra bonus med den langt sterkere D5 motoren, en fem sylindret diesel på rett over 200 hester.

Mer bilstoff på E24BIL

Snedig nok så lurer jeg på om de vriene kjøreforholdene gjorde at jeg likte denne bilen langt bedre enn S60.

Det var rett og slett ikke mulig å trøkke til gjennom svingene, da ville jeg bare funnet ut hva slags natur som befant seg langs veien. I stedet fikk bilen briljere på ubrøytete veier og opp kneiker der andre sklei baklengs.

Dobbelturbo

Så de rene kjøreegenskapene er jeg fortsatt ikke sikker på, hvordan den håndterer frisk kjøring i svingete landskap. Kjøring som skiller det mediokre og geniale.

Samtidig virket D5 motoren fin, den er sterk, har et solid bunndrag. Her er det en dobbelturbo løsning, en lavtrykksturbo som jobber på lave turtall og en høytrykks som tar over når man trykker til. Automatkassen føles ikke veldig sofistikert, men skifter uten for mye pauser og gjør turen komfortabel.

Flere biltester

Bilens mulighet til å stille inn selve demperoppsettet i forskjellige modi, fikk jeg ikke så mye ut av. Veldig sportslig føltes det aldri. Det eneste jeg fanget opp var en smule vibrasjon på motorvei.

Firehjulstrekksystemet fra Haldex er artig. Det tillater at det slipper en smule, grunnen er trolig at bilen henter inn skrens og sladd på eksemplarisk vis. Veldig forutsigbart og udramatisk. Det er en bil det er fin å kjøre lenge i, ikke minst under vanskelige kjøreforhold.

V60 med dette utstyret er en flott, liten familiebil, men det er et problem. Og det er av økonomisk art.

Penger

Grunnprisen er 589.900 og med ekstrautstyr blir det en kostbar opplevelse. Bilen vi kjørte var utstyrt for drøyt 100.000 i tillegg. Vi snakker altså om en Volvo i middels størrelse til nær 700.000 kroner. Tipper Volvo i Norge skulle ønske seg at det fantes en mindre motor som og var tilgjengelig med firehjulstrekk.

Trøsten får være at BMW ikke har noen 3-serie som matcher Volvoens spesifikasjoner, og hadde de hatt det ville den trolig vært dyrere. En 325d med 204 hester koster 597.000, og den er ikke tilgjengelig med firehjulstrekk. Heller ikke Audi har noen bil med akkurat denne konfigurasjonen. Så dette kan være et fikst triks av Volvo.

C-klasse

Dog finnes det en bil, som er veldig fin, som ligger tett på denne V60 varianten. Det er Mercedes-Benz C250TCDi 4Matic. Den er drøyt 50.000 dyrere, og da kunne man tatt debatten rundt om Volvo er premium. Er den like eksklusiv som Mercedes? Innvendig, ja. Men ikke som helhetsfølelse. Så da får man vurdere om det siste kneppet på luksusskalaen er verdt de ekstra pengene. Dyrt ere okke som.

Volvoen har på sin side mer personlighet enn sine tyske konkurrenter. Kjøregenskapene er det litt skummelt å være skråsikker på, men uten å ta for store sjanser er jeg sikker på at BMWen er en bedre og morsommere bil kjøremessig, mens det kjennes ut som akkurat denne V60en ligger over Audi på dette feltet. Omtrent som C-klassen til Mercedes.

Les også:

Test av Volvo V60 D3

Test av Volvo XC60 D5 Summum

Konkurrenter:

Alfa Romeo 159 Sportwagon Sport 2,0 Multijet

Alfa Romeo 159 Sportwagon TI 1750 TBi

Audi A4 Avant 3,0 TDi Quattro

BMW 335d Touring

Mercedes-Benz C250TCDi 4Matic

Saab 9-3X 2,0T XWD

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Her kan du lese mer om

  1. Bil
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Komfort, komfort, komfort

  2. Trend-Volvo

  3. Altfor dyr BMW

  4. Annonsørinnhold

  5. Fra handlevogn til designkjerre

  6. Best - igjen