Bilnyheter løfter fjorårets tapere

Flere bilmerker som har prestert svakt de siste årene har fått en pangstart på 2013.

SALGSFREMMENDE: Ny bilmodeller kan bety svært mye for salget. Øverst Mazda 6 og CX-5, nederst Peugeot 208 og Mitsubishi Outlander, nye modeller som har solgt godt i januar og løftet sine respektive merker.
Publisert:

Den store vinneren er Mazda, som i lengre tid har hatt svake tall. I fjor havnet de på en 17. plass i merkestatistikken.

Da med totalt 2.927 solgte biler og en markedsandel på 2,1 prosent. Starten på 2013 er langt hyggeligere lesning for det japanske bilmerket:

Med 646 registrerte biler i januar rykket de opp til 6. plass og tar en markedsandel på 5,6 prosent.

- Første halvår i fjor var svakt, så kom CX-5, sier Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda motors Norge til E24.

I januar var dette den bilmodellen med nest høyest salg i Norge.

- Fra introduksjonen og ut året solgte vi 3.500 av denne modellen, og leverte ut 1500, sier hun.

Sensitivt marked

CX-5 er en mellomstor suv, et segment som tidligere har vist seg å være sensitivt for nyheter, slik at bestselgere ett år opplever halvert salg året etter. Dette skjedde med Mitsubishi ASX som i sitt første hele år, 2011, klokket inn 4654 biler, mens tallet året etter var 2028.

FULL FART: Karianne Westby, direktør i Mazda Motor Norge, opplever nå en voldsom vekst i salget for Mazda personbiler i Norge.

- Jeg var veldig overrasket over hvordan det gikk med ASX, men jeg tror vi skal unngå det med CX-5. Det er et segment i sterk vekst, og en bil i CX-5 sin størrelse er et reelt alternativ til stasjonsvognen, mens de litt mindre bilene i segmentet taper her.

Mer bilstoff på E24 BIL

Westby sier at kontraktsinngangen fortsatt er god og legger til at de i disse dager lanserer Mazda 6, slik at de ikke bare har en modell å lene seg på.

- Jeg tror vi samlet kan selge mellom 4.000 og 5.000 biler i 2013, hvor stor markedsandel det blir, avhenger naturligvis av hvor stort det totale bilmarkedet bli i år.

Det er ikke bare Mazda som opplever et løft inn i det nye året. Flere av merkene som har levert magre tall har fått opp tempoet som en følge av en ny modell. Nevnte Mitsubishi har med en ny Outlander en vekst på 321 prosent for denne bilen, som plasserte seg på fjerdeplass på salgsstatistikken. Dermed kommer og merket seg inn blant de ti største.

Peugeot får opp farten

Peugeot sin nye småbil, 208 er, med på gi dem et salg som er nær 30 prosent bedre enn januar 2012. Markedsandelen deres i januar var 5,5 prosent.

- Markedesmålet vårt for i år er en andel på 5,3 prosent. Vi er ikke fornøyd med å falle under 5 prosent,sa Thomas Rosvold, direktør i Peugeot Norge, til E24 for kort tid siden.

Den gamle storselgeren Opel, som har vært overraskende svakt på salg de senere årene, 14. plass i fjor, har fått litt mer moment med den nye Mokka som har 144 nybilregistreringer i januar. Samtidig presterer de fleste andre Opel-modellene svakere enn i fjor, så det blir kun en plass opp for merket.

Kia er og et merke i god vekst, i forhold til januar i fjor er salget nær doblet, og de vil fort komme inn blant de ti største merkene i Norge om trenden fortsetter.

Volkswagen klart størst

Januar var totalt sett 7,4 prosent bedre enn samme måned i fjor. Det ble registeret 11.639 biler, det høyeste tallet siden 2007 og 31 prosent høyere enn snittet for denne måneden de siste ti årene.

Volkswagen er fortsatt størst med 1680 biler og en markedsandel på 14,4 prosent, en økning på 9,9 prosent fra samme måned i fjor. Toyota følger på plassen etter med 1287, Volvo er på tredje med 857.

Mest solgte bilmodell er som vanlig Volkswagen Golf, med 733 nybilregistreringer, fulgt av Mazda CX-5 med 490 og Toyota Yaris med 403.

Det nærmer seg en lik andel bensin og dieselbiler, 55,3 av alle nye personbiler var med dieselmotor, mot 70 prosent på samme tid i fjor.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no