Tysk bilbransje får
uventet støtte

Tyskland har lenge motsatt seg de kommende utslippskravene til EU, mens Frankrike har støttet dem. Nå bryter flere franske bilprodusenter med regjeringen.

FÅR HJELP: Angela Merkel ønsker at EUs utslippskrav til bilbransjen skal utsettes, nå får hun støtte fra andre lands bilprodusenter. Her er Merkel ved en BMW i3 under forrige måneds bilutstilling i Frankfurt.

KAI PFAFFENBACH
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

- Europeiske produsenter kan ikke begrense seg til kun å lage drivstoffeffektive biler, sa Angela Merkel da hun besøkte bilutstillingen i Frankfurt i september.

Det hun sikter til er de kommende utslippskravene i EU. Målet er å få gjennom et krav om at snittutslippet fra hver enkelt bilprodusent skal være 95 gram CO2 per kilometer i 2020.

Undersøkelser har vist at dette kan bli et problem for de tyske gigantene BMW, Daimler og Volkswagen-konsernet.

Mer bilstoff på E24 BIL

Konsulentselskapet PA Consulting Group har undersøkt hvordan bilprodusentene ligger an i forhold til EUs kommende utslippskrav og de har kommet frem til at ingen av disse produsentene kommer til å være under 100 gram per kilometer i 2020.

Tyskland mot Frankrike

I den andre enden av skalaen finner man Renault, Toyota og PSA (Peugeot og Citroën), som alle ligger godt innenfor.

- Det politiske bildet er at det blir Tyskland mot Frankrike og Italia i de pågående forhandlingene rundt dette. Man skal huske på at én av syv tyske arbeidstakere er tilknyttet bilindustrien, så dette er svært viktig sak for Tyskland og Angela Merkel, sa Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group Norge, til E24 nylig.

Nå kan det se ut som Merkel og Tyskland får uventet støtte, fra Renault og PSA. De stiller seg nå bak Merkels forslag om at kravet skal fases inn over fire år, fra 2020. Dette gjør og at de bryter med den Franske regjeringen som støtter de foreslåtte EU-kravene.

Samarbeidpartnere

Årsaken skal, ifølge Automotive News, være at Renault og deres japanske partner Nissan, fremover skal dele en rekke motorer og plattformer med Daimler. Dermed mener de at det er strategisk riktig å støtte den tyske produsenten. Det samme gjelder PSA, som i flere år har samarbeidet med BMW. Blant annet er motorene i BMW-eide Mini utviklet sammen med PSA og er å finne i en rekke Peugeot- og Citroën-modeller.

Les også: Bilindustriens største tapsprosjekter

Lobbygruppen Transport & Environment er lite fornøyd med dette.

- Kansler Merkel øver ekstremt press på medlemslandene slik at de skal bøye av for hennes krav, sier Greg Archer fra Transport & Environment.

Han mener at Tyskland bare vil gi deres luksusbilprodusenter «fire år ekstra til å selge enda fler bensinslukere.»

Verken PSA eller Renault har villet kommentere dette direkte, men en kilde i Renault sier at de og samarbeidspartnerne i Daimler «snakker mye om dette.»

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Blir ikke enige omEUs utslippskrav

  2. Ny rapport:Tyske bilprodusenter når ikke EUs klimamål

  3. EUs utslippskrav:Tysklands uthaling førte delvis frem

  4. Annonsørinnhold

  5. Åtte bilprodusenter risikerer milliardbøter

  6. Her er de mest drivstoffgjerrige bilmerkene