- Regjeringen fortjener skryt
Miljøbilorganisasjonene liker det de ser i statsbudsjettet.
Organisasjonen Grønn bil, som jobber for at det i 2020 skal være 200.000 ladbare biler på veien i Norge, er godt fornøyd med regjeringens statsbudsjett for 2012.
- Regjeringen fortjener skryt, det synes jeg faktisk, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn bil til E24.
I statsbudsjettet for 2012 foreslås det å styrke CO2-komponenten i engangsavgiften ved å redusere innslagspunktene med 5 gram per kilometer.
Det laveste trinnet på 50 gram per kilometer, som vil gjelde hybridbiler, holdes uendret.
Samtidig foreslås det å øke fradragssatsene i CO2-komponenten for å stimulere til valg av biler med lave CO2 -utslipp.
- Dette er et budsjett der de ligger i forkant av utviklingen.
Bakgrunnen for dette er at det i forslaget til nytt statsbudsjett kommer frem at plug-in hybridbiler, ladbare hybridbiler, blir billigere. Dette er biler som foreløpig ikke er å finne hos norske bilforhandlere.
Utregninger Grønn bil har gjort viser at en plug-in hybriden Opel Ampera, som skal lanseres i Norge i 2012, blir 5700 kroner billigere med de nye avgiftene, mens en Ford Mondeo 1,6 diesel blir 5.300 dyrere.
For folk flest
Differansen på 11.000 kroner mener Hannisdahl er et godt signal.
- Det viser at de ønsker slike biler på norske veier. Dermed legger de til rette for at det blir lettere å tilby og få solgt slike biler. Plug-in hybrider er en biltype vi mener vil passe norske forhold godt. Man kan kjøre til hytta med familien ved bruk av forbrenningsmotoren, samtidig som den kan gå elektrisk i by. Dette er biler som er aktuelle for folk flest.
- Veldig positivt at det nå skal lønne seg å velge miljøvennlig, det er et viktig steg i riktig retning, sier Eivind Hodne Steen, politisk rådgiver i Zero.
Han mener det er riktig at CO2 nå skal ha mer å si i beregningen av en bils engangsavgift.
- Det er og et gjennombrudd at de tidfester at det ikke skal gjøres noe med elbilavgiftene frem til 2015, det gir forutsigbarhet. Samtidig mener vi det ikke er langt nok. De bør holdes som de er til det er 100.000 elbiler på veien, eventuelt til 2020, sier Steen.
Mer bilstoff på E24BIL
I løpet av 2012 vil det trolig komme noen modeller av denne typen i handelen, med nevnte Opel Ampera i tillegg til Volvo V60 og Toyota Prius.
- Omleggingen av CO2-avgiften, som vil gjøre de fleste dieselbilene dyrere, vil for øvrig gi dem som allerede eier en dieselbil en bonus. Det er grunn til å tro at bruktbilprisen på dieselbiler blir høyere, sier Hannisdahl.
Utslaget med de nye bilavgiftene på et utvalg familiebiler:
Les også: