Lettere og billigere Mercedes SL

Til våren kommer den nye Mercedes-Benz i handelen, til en lavere pris enn modellen den erstatter.

SLANKET SEG: Mercedes-Benz nye SL-modell at tatt av mange kilo i forhold til sin forgjenger.
Publisert: Publisert:

Mercedes-Benz sin nye SL-modell er opptil 140 kilo lettere enn bilen den erstatter.

Det er blant annet oppnådd ved at karosseriet er i aluminium.

En ny Mercedes-modell betyr gjerne en oppfinnsom nyhet også, denne gangen er det noe de kaller «Magic Vision Control.» Dette skal være et vinduskviskersystem som selv merker hvor mye væske som skal brukes i forhold til viskerbladets retning.

Ikon

Mercedes sier den nye modellen både er mer sporty og komfortabel enn forgjengeren.

- Det er rundt 900 millioner biler i verden og tusener av modeller. Men det er bare en håndfull ikoner. Vår SL er en av dem: Den har klasse, den har stil, den har den ultimate kombinasjonen av komfort og luksus, sier Dieter Zetsche, styreformann i Daimler AG og sjef for Mercedes-Benz personbiler, i en pressemelding.

Mer bilstoff på E24BIL

Aluminiumskarosseriet er 110 kilo lettere enn et tilsvarende i stål.

- Effekten er som en passasjer i tungvektsklassen har gått ut av bilen, sier Thomas Rudlaff, ansvarlig for karosseriet til SL-modellen.

Raskere

Resultatet skal gjøre bilen stivere, med høyere sikkerhetsnivå og bedre vibrasjonskarakteristikker.

SL 500 veier nå 1.785 kilo, 125 mindre enn den utgående, mens SL 350 veier 1.685, 140 mindre.

I den største sitter en ny V8-motor som yter 435 hestekrefter fra et slagvolum på 4663 kubikkcentimeter, som gjør at de tar ut mer effekt av en motor som har mindre volum en modellen den tar over for. Dreiemomentet er økt fra 520 newtonmeter til 700. SL 500 gjør null til hundre på 4,6 sekunder, åtte tideler raskere enn før.

Billigere

SL 350 har og en ny motor. En V6 på 3499 kubikkcentimeter som yter 306 hestekrefter. Den skal ha et snittforbruk på 0,68 liter per mil, det er 30 prosent lavere enn forgjengeren, samtidig er den tre tideler raskere fra null til hundre, med 5,9 sekunder.

Test av Mercedes-Benz SL 350 (2008)

Den nye SL-en har blitt fem centimeter lengre og bredere noe som har gitt større plass i kupeen. Prosessen med å ta det elektriske ståltaket av eller på tar 20 sekunder.

Bilen kommer til Norge i april og det er ventet en startpris for SL 350 på under 1,3 millioner kroner, langt mindre en den forrige, som kostet fra 1.43 millioner kroner.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no