Jøss, en Mercedes-hybrid

Du må finlese modellisten til Mercedes for å finne en med hybrid-drivlinje, og det spørs om det er verdt bryet.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Mercedes er ikke kjent for sine hybrid-motorer. Så vidt jeg kan huske har de hatt en modell tidligere som har kombinert forbrenningsmotor og en elektrisk en. Det var på en S-klasse som kom i 2009 og forsvant uten at noen la merke til det. Vi prøvde bilen den gang, uten at vi skjønte poenget. Den drakk bensin i like store doser som før og de 20 hestekreftene ekstra fra elektromotoren gjør ikke all verdens inntrykk i en bil av en slik dimensjon. Som en lampe med for svak pære.

I det hele tatt er virker det ikke som noen av de tre tyske premiummerkene Audi, BMW eller Mercedes har brydd seg det minste om en slik kombinert drivlinje som mange påstår er fremtiden.

Omtrent samtidig med S-hybriden kom BMW med en X6 hybrid. Den var i kombinasjon med en 4,4 V8-bensinmotor på vel 400 hestekrefter og virket vel så mye en unnskyldning for å gi bilen enda mer muskler. En modell som og gikk ut av tiden etter noen få år.

Godt skjult i listene

Ser man gjennom det etterhvert gigantiske modellutvalget til disse merkene finner man at det er ytterst få modeller som finnes med hybriddrivlinje, og de er oftest i kombinasjon med en skikkelig rusk av en bensinmotor. Det virker mest som de er der fordi merkene føler at de må ha det i porteføljen, men jeg kan aldri huske å ha sett at noen av dem har gjort pr-fremstøt for å løfte disse modellene ut av en linje i prislisten.

Nå vil det for BMW sin del bli forandringer på dette når de kommer i gang med lanseringene av i-modellene. Den andre bilen som er ventet fra den avdelingen er en hybrid sportsbil, men per i dag virker det hele halvhjertet fra hele trekløveret.

Bilen her er, så vidt jeg kan se, den eneste Mercedes i dagens lister som har en hybrid drivlinje. Og den er litt snedig.

Dieselhybrid

For dette er en dieselhybrid med utgangspunkt i den relativt lille, men sterke, 204 hesters 2,1 literen som man og finner i E 250. Det er en firesylindret sak, med hele 500 newtonmeter i dreiemoment.

Mer bilstoff på E24 BIL

I E 300 Bluetec hybrid er denne koblet sammen med en elektrisk som yter 27 hestekrefter. Med andre ord ikke store saken, slik at dette og blir en såkalt mild-hybrid. Fordelen er at den får plass i motorrommet, slik at bagasjeplassen på 540 liter er beholdt. Baksiden er at den knapt har krefter til å gjøre noe som helst.

I starten, i by, oppførte den seg mest som en vanlig start/stopp funksjon, ved at dieselmotoren skrudde seg av i kryss, og det var det. Dieselen koblet inn så å si umiddelbart etter at pedalen var rørt.

Dermed er det ikke så lett å skjønne at denne løsningen kan gjøre noe som helst med drivstofforbruket, da bilen er tyngre enn firehjulstrekkeren med kun dieselmotoren.

Motsatt

HALVVEIS: Dagens E-klasse kom i 2009, og er med det omtrent halvveis i sitt livsløp.

På papiret skal den kunne gå rent elektrisk opp til 35 kilometer i timen, i praksis merket vi lite til det. I stedet gir den i elektriske motoren bilen ekstra muskler under akselerasjon. Fra null til hundre er den 0,4 sekunder raskere en E 250 med firehjulstrekk.

Det skulle vise seg at drivlinjen nærmest oppførte seg motsatt av hva normalt er med en hybrid. Vanligvis er det i byen de store gevinstene er, mens de blir latterlig tørste på motorvei med en spinkel forbrenningsmotor og relativt høy vekt.

Flere biltester

På motorvei trekker nemlig E 300 Hybrid frem et triks av skjorteermet. Den har noe som kalles «seilemodus». Ligger man i 100 og tar foten av gasspedalen, for eksempel i en nedoverbakke, så kobler dieselmotoren seg av mens den elektriske tar over. Det høres ut som en svært ubetydelig detalj, men det er faktisk en situasjon som skjer jevnlig i et så humpete land som Norge, og snittforbruket sank dramatisk etter bare noen mil på motorvei. Langt mer enn det som er normalen med en konvensjonell drivlinje.

Det oppgitte forbruket på 0,42 i alle disipliner er som vanlig umulig å oppnå, men på langkjøring i god hastighet skal det være mulig å komme ned på et tall som er meget pent bilens størrelse og motorstyrke tatt i betraktning.

EN: Dette er det eneste alternativet om man ønsker en Mercedes med hybriddrivlinje. Den er kun tilgjengelig med bakhjulstrekk.

Med til dels sinnsvakt glatte veier, var det umulig å kjenne på bilens kjøreegenskaper under litt hardere kjøring, det ville vært de siste vi gjorde med bilen. Samtidig så er det en bil vi har prøvd tidligere med andre motorer. E-klassen er en behagelig bil med en kjøreopplevelse som lener seg mot det komfortable, mens den trives i mindre grad når den blir kjørt hardt.

Langtur

Innvendig er det behagelig kvalitet, med god ergonomi og solid utførelse. På den negative siden så slippes det inn en god del motorlyd, og dieselmotoren lyder ikke særlig raffinert, den er og ganske rufsete når underlaget er dårlig.

Bilen er så definitivt i sitt ess på langtur på god vei. Da kan man sitte uanstrengt i timevis mens bilen bruker en beskjeden dose drivstoff.

Samtidig er det opplagt at de det er smartere å slenge i 30.000 kroner til og gå for E250 CDI med firehjulstrekk, men uten elektromotoren.

Les også:

Mercedes verdt halvparten av BMW

Ny E-klasse, ny front

Tyske premiummerker setter rekorder

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Komfort, komfort, komfort

  2. Komfort-kongen

  3. Markedets raskeste hybridbil

  4. Plug-in Panamera

  5. Lav avgift - høyt forbruk