VIKTIG OPPKJØP: Googles kjøp av en del av mobilprodusenten HTCs virksomhet er et ekstremt viktig skritt for IT-giganten.

Foto: Jeff Pachoud AFP
Kommentar

Kommentar: Nå eller aldri for Google

Google skapte Android, men er i ferd med å miste kontrollen over det mest populære operativsystemet i verden.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Torsdag 21. september kunngjorde Google at selskapet hadde avtalt å kjøpe en del av HTC mobildivisjonen. I første omgang kan denne operasjonen og interessen for maskinvare virke overraskende. Google kjøpte tross alt mobilprodusenten Motorola i 2011, men måtte selge den videre til Lenovo etter bare tre år og med et finansielt tap på mellom seks og ni milliarder dollar. Har søkegiganten ikke lært noe siden sist?

I realiteten har ikke Google noe annet valg enn å prøve igjen. Grunnen er at Android er i ferd med å utvikle seg til en alvorlig strategisk fiasko til tross for sin dominerende markedsandel som operativsystem.

For det første er Android blitt et ekstremt fragmentert operativt system. Historisk sett har ulike leverandører installert forskjellige versjoner av Android i deres mobiler. I de aller fleste tilfellene er disse versjonene eldre og ofte med et eget utseende som avviker fra den opprinnelige Android versjonen utviklet av Google, den såkalte «stock Android». Andre fabrikanter, som Amazon eller kinesiske Xiaomi, har rett og slett utviklet sine egne uavhengige operativsystemer, de såkalte «forked Android».

Denne fragmenteringen representerer ikke bare en alvorlig sikkerhetstrussel. Det utgjør en reell hindring for distribusjon av inntektsbringende tjenester og nye innovasjoner for Google.

Forretningslogikken som Android skulle representere som distribusjonskanal for alle Google tjenester er også under sterkt press. Samsung har nemlig oppnådd en suveren markedsandel, spesielt i USA. Dermed ser seg Google nødt til å betale den koreanske giganten over tre milliarder dollar i året for å ha deres søkemotor installert som forhåndsvalg. I tillegg må Google betale til Apple og til noen telekomoperatører tilsvarende summer med akkurat samme hensikt. Denne typen kostnad representerer allerede toogtyve prosent av Googles reklameinntekter, vokser kraftig, og setter marginene under press.

Les også

Nå vil Google også gjøre norske hjem smartere

Imidlertid er utviklingen rundt kunstig intelligens og digitale assistenter som antageligvis bekymrer Google mest. På dette feltet møter giganten fra Mountain View reell konkurranse fra Apple Siri og Amazon Alexa allerede. Problemet er at produsentene av smarttelefoner (og andre typer maskinvare) har begynt å installere de digitale assistentene de selv føler for uten å spørre Google om lov. Noen av dem bruker faktisk Alexa. Samsung har gått ett steg videre og har utviklet sin egen, kalt Bixby.

For Google begynner det å haste å ta igjen kontroll over Android økosystemet. Den eneste praktiske måten å oppnå dette på er dog å lage sin egen maskinvare og integrere den tettere med operativsystemet, akkurat som Apple gjør. Google vet dette og lanserte i fjor Pixel, sin egen smarttelefon med stock Android. En ny modell er bekreftet for lansering i år. Imidlertid har frem til nå Pixel-telefonene forblitt en markedsanekdote uten nevneverdige markedsandeler. For å gjøre Pixel relevant må neste generasjon masseproduseres, et område Google ikke har nok erfaring med, men som HTC har. Oppkjøpet er dermed strategisk sett uklanderlig.

Det er dog ikke sikkert at strategien vil fungere. Å produsere og markedsføre en ny mobiltelefon er en dyr affære. Det trengs massive markedsandeler på global basis for å kunne tjene penger. Blant alle Android-baserte smarttelefoner er det i dag bare Samsung som leverer konsistente positive resultater, mens alle andre taper penger. Vil aksjonærene i Google tåle store tap over tid mens Pixel-eksperimentet kjemper for markedsandeler i et ultrakompetitivt marked? Samtidig kan en slik strategi stimulere mobilprodusentene til å søke en større uavhengighet fra Google. Både Samsung og Huawei har planene klare med helt egne operativsystemer dersom det blir nødvendig. Har Google råd til en direkte konfrontasjon med sine fortsatt uunnværlige partnere?

For Google er det nå eller aldri. Dersom strategien fungerer, kan selskapet utvikle seg til en enda mer formidabel aktør i internettøkonomien. Hvis den mislykkes kan det bety på sikt en stadig større erodering av inntektsstrømmer og marginer, stadig mindre egen interesse for videreutviklingen av Android og en større avhengighet av de ledende mobilprodusentene og erkerivalen Apple.

Les også

Google anker rekordbot fra EU

Les også

Nå vil Nest også gjøre norske hjem smartere

Les også

Google betaler Apple 24 milliarder kroner i år