Tre Haxi-sjåfører nektet å betale pirat-bot – mandag starter rettssaken
– Dette er en svært interessant og prinsipiell sak, sier forsvarer.
På mandag starter neste kapittel av Haxi-sagaen i tingretten.
Appen Haxi er en norsk app fra Stavanger som ble lansert i desember 2013, hvor man kan avtale kompiskjøring og henting med andre medlemmer.
Haxi mener at dette er innenfor loven, mens Stavanger-politiet har hele tiden ment at appen er pirattaxivirksomhet og ulovlig.
Norges Taxiforbund har tidligere omtalt Haxi som svart kjøring satt i system.
Etter en politiaksjon i fjor høst ble åtte Haxi-sjåfører anmeldt for brudd på yrkestransportloven. De fikk bøter på 8.000 kroner og bruksforbud på bilen som ble brukt under kjøringen, i tre måneder.
Haxi-gründer Aleksander Soender sa etter aksjonen at selskapet vil gi juridisk og økonomisk støtte slik at de kan prøve saken for retten, og anbefalte sjåførene å ikke si seg skyldig i brudd på yrkestransportloven.
Tre av sjåførene godtok ikke boten, og må dermed møte i Stavanger tingrett på mandag. De har fått felles behandling av saken.
Den nye Uber Norge-sjefen: Vi opererer i en gråsone
– Interessant og prinsipiell
Mannen som nå skal representere de tre sjåførene er advokat og partner Torbjørn Kolås Sognefest i advokatfirmaet Elden. Han er offentlig oppnevnt, selv om det ikke er så vanlig i forelegg-saker som denne.
Han sier til E24 at denne saken er prinsipiell:
– Det er snakk om et mindre forelegg og ingen stor sak. Man er ikke særlig uenig om faktum i saken, men det er mer jus som må diskuteres. Det ligger i sakens natur at den er interessant og prinsipiell.
Ifølge ham er sakens prinsipielle art både knyttet til yrkestransportloven og politiets atferd.
Politiadvokat Stian Eskeland sier de tre sjåførene rutinemessig må møte i tingretten etter at de ikke godtok forelegget de fikk for ulovlig persontransport:
– Fellesnevneren er at de alle tre brukte Haxi-appen. Så vidt jeg vet har ikke piratvirksomhet hvor det er benyttet apper blitt behandlet i retten før. Sånn sett er denne saken annerledes, men politiet mener at det ikke endrer noe ved at det er straffbart i henhold til persontransportloven, sier han.
Eskeland forteller at Haxi enda har status som mistenkt etter at de for godt over et år siden ble anmeldt av taxiselskapet Rogaland Taxi å tilrettelegge for piratvirksomhet.
Politi i sivil
Politiaksjonen i høst var en del av etterforskningen av Haxi. De tre sjåførene ble anmeldt etter denne aksjonen.
Eskeland forteller at politi i sivil kom i kontakt med sjåførene via Haxi-appen hvor de først gjorde avtale om persontransport mot vederlag. Så ble det gjennomført turer med sivilpoliti.
Selskapet Haxi er ikke selv tiltalt under mandagens rettssak, men Haxi-gründeren mener utfallet blir spennende:
– Denne rettssaken handler i utgangspunktet ikke om Haxi, men om to andre spørsmål. Det første er om politiet har fremprovosert en ulovlig handling og lovligheten i dette. Det andre er hvorvidt samkjøring via apper og sosiale medier er i strid med yrkestransportloven. Vi startet denne appen for litt over ett år siden og det har vært enormt press og beskyldinger fra taxi-bransjen. Det kulminerte i de sakene fra desember. Spørsmålet om politiet fremprovoserte eventuelle ulovlige handlinger har ingenting med Haxi å gjøre, men vi håper rettssaken kan belyse om transportdeling via ny teknologi er omfattet av ykestransportloven, sier Soender.
Politiadvokat Eskeland sier han ikke vil utelukke at politiets metode kan bli tema under rettssaken:
– Politiets syn på metodebruken vil jeg ta på mandag, sier han.
Haxi-kjørers advokat: – Som å skyte spurv med en kjempekanon
– Stridens kjerne
Soender sier Haxi har tilbudt sjåførene juridisk oppbakking for å få kjørt det gjennom rettssystemet:
– Fra Haxis synspunkt er det interessant å få belyst om det er ulovlig å organisere samkjøring gjennom app og teknologi. Men vi vet ikke hvor mye fokus det vil få under rettssaken i første omgang, men det er det vi ser på som stridens kjerne. Det at sjåførene har fått fri rettsprosess tyder på at man er interessert i å skape presedens på området, sier han.
Han mener saken er et uttrykk for at «forbrukerne skriker etter modernisering» og at løsningen bør komme fra politisk hold
– Jeg tror løpet er kjørt for taxibransjen – den kommer til å bli organisert annerledes. Det er store krefter i den dele-økonomiske tankegangen, og Haxi er ubetydelig i den store sammenhengen. Fjerner man Haxi i morgen kommer ti nye i overmorgen, om man ikke er i stand til å tilpasse seg. Det kan ikke løses med politibetjenter i Stavanger og vi mener det skal behandles politisk. Jeg tror ikke siste ord i saken blir sagt på mandag, sier han.