Tesla tapte rettssak i Kina – svarer med nytt søksmål
Etter å ha tapt en bedragerisak mot en kunde i Kina, saksøker elbilgiganten Tesla den samme kunden for ærekrenkelse.
Da kinesiske Han Chao gikk til innkjøp av en brukt Tesla Model S i mai 2019, fikk han garantier fra den offisielle Tesla-forhandleren at bilen ikke hadde vært i en stor ulykke, eller hadde fått strukturelle skader.
Men da bilen senere brøt sammen, og en tredjepart fant tegn på at det hadde blitt gjennomført større reparasjoner på bilen, gikk Chao til søksmål mot den amerikanske elbilgiganten, det skriver Bloomberg.
Rettssaken vant han, og Tesla ble dømt til å betale Chao tilbake hele kjøpesummen, i tillegg til en utbetaling på tre ganger det samme beløpet. Til sammen mottok Chao mer enn 1 million yuan fra Tesla, tilsvarende mer enn 1,36 millioner kroner.
Amerikanske myndigheter åpner etterforskning av Teslas autopilot
Tesla svarer med søksmål
Feiden er imidlertid ikke over av den grunn. Nå svarer nemlig Tesla med å saksøke Chao for ærekrenkelse. Grunnen skal være flere innlegg på det kinesiske sosiale mediet Weibo, hvor Chao skal ha omtalt Tesla i negativt åndedrag.
Det ble kjent etter at Chao publiserte rettsdokumenter på Weibo, der det kommer frem at Tesla krever 5,05 millioner yuan av ham. Eller 6,84 millioner kroner.
Selv tok Chao til sosiale medier for å kommentere søksmålet.
– Mener dere virkelig at jeg, et offer dere må betale over én million yuan i kompensasjon, ikke får lov til å si et vondt ord om dere og derfor må betale dere fem millioner yuan?
Det skriver Chao i et innlegg på Weibo, ifølge South China Morning Post.
Musk vil slippe resultatpresentasjoner: – Har ikke tid
Har møtt motstand i Kina
Selv om dette er første gang Tesla har tapt en sak av dette omfanget i Kina, er det på ingen måte første gang selskapet har høstet kritikk i landet.
Tesla har møtt mange høylytte kritikere i Kina, som har tatt til sosiale medier for å protestere mot elbilgiganten. Gjentagende spørsmål rundt bilenes sikkerhet og kvalitet, har ført til økende misnøye blant kunder.
Det mest kjente tilfellet skjedde tilbake i april, da en kunde klatret opp på en Tesla under en bilmesse i Shanghai. Seansen gikk viralt, og bidro til å forverre Teslas rykte i Kina ytterligere, skriver Bloomberg.
Kina er et viktig marked for Tesla, da landet er verdens største marked for elbiler. Derfor vil suksess i Kina, være en nøkkel for å sikre Tesla og Elon Musk vedvarende lønnsomhet, skriver Bloomberg.