Bil-året 2020: Opptil 75 prosent av nybilene vil være el og hybrid

Bilimportørene anslår at det vil bli solgt omtrent 150.000 personbiler i 2020 – og opp mot 75 prosent av dem kommer til å være ladbare.

Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
Publisert:

Bilimportørenes Landsforening (BIL) tror at det totale antallet nye biler vil ligge på omtrent samme nivå som i 2019, men at elbiler vil ta stadig en større del av kaken.

Se prognosene nederst i saken.

Bare 15 til 20 prosent av bilene som selges i år vil være helt uten elmotor, mener bilimportørene.

Ikke-ladbare hybrider ligger ganske stabilt, mens ladbare hybrider nå får vesentlig lengre elektrisk rekkevidde enn tidligere og gjør det mulig for flere å kjøre på strøm det meste av hverdagen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Gigantindustrien som kan utraderes av elbilboomen

Norge et prioritert marked

– Vi er nå midt i det største teknologiskiftet bilbransjen har gått igjennom på mange år. Norge er fortsatt langt foran resten av Europa når det kommer til salg av elbiler, men vi ser tendenser til at det begynner å ta seg opp også i andre land og markeder på kontinentet og på verdensbasis, sier Erik Andresen, direktør i BIL.

BIL skriver videre at strengere utslippskrav og teknologisk utvikling er sterke drivere i retning av elektrifisering av nye biler.

EUs 95-gramsmål begynner å tre i kraft i 2020, som innebærer at bilene som bilprodusentene selger i Europa i gjennomsnitt skal ha et CO₂-utslipp på 95 gram per kilometer, eller lavere.

Bilsalget i Norge teller med i beregningen av bilprodusentenes gjennomsnittlige utslipp – og det lover godt for leveringssituasjonen på el- og hybridbiler her til lands.

– Norge vil derfor fortsatt være et prioritert marked å levere elbiler til, forklarer Andresen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor er denne racerbilen viktig for din elbil

Utslippsfri vil skyte fart

– Våre medlemmer tror at reisen mot en utslippsfri bilpark vil skyte ytterligere fart i år. Omtrent tre av fire nye biler vil være ladbare, og opp mot seks av ti vil være helelektriske. Dette skyldes ikke minst at mange nye helelektriske og familievennlige modeller kommer på markedet, sier Andresen.

Likevel mener foreningen av ladetilgangen må bedres.

– Elbiler har jo den fordelen at de kan starte hver dag med full «tank» hvis man har lademulighet hjemme, men til gjengjeld tar det lengre tid å lade enn å fylle drivstoff når man først må stoppe. Derfor mener vi antall ladepunkter raskt må opp på et vesentlig høyere nivå enn i dag, og her har myndighetene også et ansvar for å tilrettelegge, mener Andresen.