Voi-sjefen varsler vintersparkesykling

Det svenske selskapet har ingen planer om å fjerne elsparkesyklene fra gaten så snart vi går inn i første vintermåned.

HELE ÅRET: Voi vil ha elsparkesykler i Oslo-gatene i vinter, men kan innskrenke området de kan ferdes.

HELE ÅRET: Voi vil ha elsparkesykler i Oslo-gatene i vinter, men kan innskrenke området de kan ferdes.

Heiko Junge / NTB scanpix
Publisert:,

– Vi hadde denne problematikken i fjor vinter i Stockholm og Göteborg. Men vi ser at vinter i byene ikke er så mye vinter. I fjor var det to uker vi hadde sparkesyklene borte, sier Voi-sjef Fredrik Hjelm til Shifter, og legger til at de ser det an.

– Oslo og Helsingfors er byer som kan ha litt lengre vintersesong. Det er også mulig at vi innskrenker geo-sonen, slik vi gjorde i Stockholm, sier han.

Voi og de andre aktørene som nå tilbyr elsparkesykler har geosperrer som definerer hvor de kan ferdes.

Sist vinter sto sparkesyklene på gatene i Stockholm til tross for snø og is på veiene, men ble tatt bort når det snødde som verst i desember, ifølge Dagens Nyheter.

Vurderte piggdekk

Da vinteren var over sa Hjelm at de ser på muligheten for å utvikle en egen vintermodell.

– Piggdekk er noe vi ser på ettersom vi vil styrke sikkerhet og evnen til å komme seg frem på vinterunderlag, sa Hjelm til Dagens Nyheter i januar.

Det ikke kjent om piggdekk fortsatt er en del av planene til Voi.

Annonsørinnhold

I juli rundet selskapet fem millioner turer på verdensbasis, ti måneder etter lansering. Da varslet de også at de allerede hadde blitt lønnsomme i Oslo og Stockholm.

I august nådde de én millioner turer i Oslo.

Har innført sakte-soner for å unngå råkjøringSå på muligheten for piggdekk (for abonnenter)Voi har nådd 1 million turer i OsloKilder: Voi vil hente én milliard i frisk kapitalMillionmilepæl for Voi: Nå hevder de og konkurrenten Tier at selskapene er lønnsomme i Oslo
Annonsørinnhold