Operas sync-tjeneste ble hacket
Den norske software-giganten ber alle Opera sync-brukere om å lage nye passord etter noen brøt seg inn i serveren denne uken.
Det skriver Opera i en bloggpost, omtalt av Techcrunch.
Ifølge selskapet ble det oppdaget et angrep i serveren til selskapets sync-tjeneste tidligere denne uken.
«Dette angrepet ble raskt blokkert. Vi undersøker saken fortløpende, men vi tror noe data, inkludert Opera sync-brukernes passord og kontoinformasjon, som brukernavn, er blitt rammet,» heter det i bloggposten.
Jon von Tetzchner om norske teknologibedrifter: – Norge kunne hatt en liten Google
Må endre flere passord hos tredjeparter
Opera har 350 millioner brukere, hvorav 1,7 millioner er aktive brukere av Opera sync.
Selv om passorden er sikret med omfattende kryptering, ber Opera alle sync-brukere om å endre passord til tjenesten og eventuelle tredjepart-nettsteder som er tilknyttet sync-tjenesten.
Samtlige rammede brukerne skal ha fått tilsendt e-post med informasjon, hvor selskapet også beklager hendelsen.
Opera-brukere som ikke bruker Opera sync slipper å endre passord.
- Har du husket å oppdatere iPhonen din?
Milliardsalg til kinesisk selskap
I juli ble det kjent at deler av Operas virksomhet selges til det kinesiske konsortiet Kunqis i en alternativ avtale verd 575 millioner dollar.
Det tilsvarer 4,7 milliarder kroner etter dagens vekslingskurs.
Avtalen omfatter blant annet mobilnettleseren og desktop-nettleseren.
Allerede i februar ble det kjent at et bud er fremmet på alle aksjene i Opera Software.
Til tross for noe avventende mottagelse ble det ved utgangen av mai kjent at tilstrekkelig aksept fra aksjonærene var på plass.
Salget er betinget av godkjenning fra relevante konkurransemyndigheter.