Slik ser markedet for smarttelefoner egentlig ut

Trodde du Apple solgte flest mobiltelefoner i verden? Det gjør de ikke. Og nå trues markedsandelen deres av kinesere.

TELEFONER: Søylene viser markedsandeler i andre kvartal i prosent for de største smarttelefonprodusentene fra 2012 til 2016.

Kilde: Analysebyrået IDC
  • Kristin Norli
Publisert: Publisert:

E24 og nyhetsmedier verden over dekket i går lanseringen av den siste mobiltelefonmodellen fra Apple. Et søk i nyhetsartikler på Google som inneholder «iPhone 7» gir 16 millioner resultater.

E24 og andre har i forkant skrevet om hva man forventer at den nye telefonen vil være og ikke være utrustet med, og det var mange millioner verden over som fulgte pressekonferansen fra San Fransisco onsdag kveld.

Ut fra pressedekningen skulle man kanskje tro at Apple hadde monopol på smarttelefoner i verden. Men slik er det slett ikke.

Amerikanske Apple er verdens mest verdifulle teknologiselskap målt i markedsverdi, men de selger bare drøye halvparten så mange telefoner på verdensbasis som det koreanske Samsung gjør.

Det viser tallene over solgte telefoner og globale markedsandeler for produsentene av smarttelefoner fra andre kvartal i år.

Her er det ingen tvil om hvem som er størst. Fra april til og med juni i år:

  • Shippet Samsung 77 millioner smarttelefoner globalt
  • Hadde Samsung en markedsandel på 22,4 prosent av alle solgte smarttelefoner i verden
  • Sendte Apple på sin side ut 40,4 millioner smarttelefoner
  • Apple kunne med det vise til en global markedsandel på 11,8 prosent

Kilde: Analysebyrået IDC

Ulike retninger

Disse tallene er såklart et øyeblikksbilde fra ett kvartal.

Så ta en titt på dette.

  • Sammenlignet med den samme perioden fra året før, så peker Apples og Samsungs piler i svært forskjellige retninger.
  • Mens Samsung økte sin markedsandel fra 21,4 prosent i 2015 til 22,4 prosent i år, falt nemlig Apples fra 13,9 prosent til 11,8 prosent.
  • Samtidig solgte Apple over 7 millioner færre telefoner i andre kvartal i år, sammenlignet med samme periode året før.
  • Samsung økte på sin side ikke bare markedsandelen, men også det faktiske salget, med 4 millioner enheter.

ULIKE RETNINGER: Søylene til venstre viser andel i prosent av det globale smarttelefonmarkedet i andre kvartal i fjor og i år. Søylene til høyre viser antallet solgte smarttelefoner fra selskapene i samme perioder.

Kilde: Analysebyrået IDC

Begge taper til andre

Samlet har de to teknologigigantene altså rundt en tredel av det globale smarttelefonsalget.

Det betyr at det er en hel bråte andre produsenter som selger mange flere enn de to største tilsammen.

Det viser også utviklingen over tid for de to største - for her beveger de seg i samme retning: stadig mindre markedsandel av totalen. Der de samlet dekket tett opp under 50 prosent av totalmarkedet i 2012, er de nå nede i cirka en tredel.

Søylene viser Samsung og Apples markedsandeler i det globale smarttelefonmarkedet i andre kvartal fra 2012 til 2016. Tallene er i prosent.

Kilde: Analysebyreået IDC

Andreplassen truet?

Det betyr altså at det er noen som spiser av gigantene. Og i dette markedet skjer endringene veldig fort. (Hadde vi strukket grafene lenger tilbake i tid, hadde for eksempel Nokia hatt en stor andel).

I mange år har det uansett vært slik at andre produsenter har operert med ubetydelige salgstall og andeler. Men det kan være i ferd med å endre seg.

Verdens tredje største produsent av smarttelefoner puster nemlig Apple i nakken.

TAR INNPÅ: Samsung og Apples suverene posisjoner over tid blir svekket når andre klarer å bygge seg opp. Den som er nærmest i øyeblikket, er kinesiske Huawei.

Kilde: Analysebyrået IDC

Kinesiske Huawei solgte 32,1 millioner smarttelefoner fra april til juni, noe som gir en bit på størrelse med 9,4 prosent av den totale smarttelefonkaken.

Det betyr at dersom Huawei vokser i samme fart frem til neste vår, og Apple ikke klarer å hente inn sine fallende salgstall, så kan man begynne å spekulere på når kineserne vil gå forbi.

Men dette er selvsag rene spekulasjoner. Det er vel heller ikke så sannsynlig at Apple står overfor et nytt stort fall akkurat nå som den nye iPhone 7 kommer for salg.

Kan bli snudd på hodet?

Samtidig hører det også med til historien at i enkeltkvartal så har Apple også vært svært tett på å ta igjen Samsung. Vi må riktignok tilbake til 2014 for å se dette, men da sørget et godt salg før jul fra Apple til at de to lå svært nære hverandre i en kort periode.

Det aktualiseres igjen i dag fordi Samsung nå har sett seg nødt til å tilbakekalle flaggskipet Galaxy Note 7 etter flere meldinger om at den ferske modellen har tatt fyr.

Det kan være en gavepakke for Apple, ifølge enkelte eksperter, som peker på at lanseringen av iPhone 7 samtidig som Samsungs tilbakekalling kan gi et salgsløft for Apple.

Les også

Ekspert: Brennende Samsung-telefoner vil gi iPhone 7-salgsløft

Kinesiske forbrukere er også en x-faktor å regne med.

Det viser den enorme suksessen som et annet kinesisk selskap hatt i hjemlandet den siste perioden. Se nemlig helt til høyre i illustrasjonen over. Oppo Electronics kom nemlig fra sidelinjen og økte sitt salg av smarttelefoner med over 130 prosent på ett år fra 2015 til i år. Selskapet var fjerde størst i andre kvartal i år, med 22,6 millioner shippede telefoner.

Alle tall i denne saken er basert på statistikk fra analysebyrået IDC.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Samsung
  3. iPhone

Flere artikler

  1. Huawei fosser fra Apple

  2. Nå er Apple verdens største på smarttelefoner igjen

  3. Rapport: Huawei tar nye markedsandeler fra Apple og Samsung

  4. Tror Apple vil lansere tre nye iPhoner: – De vil heller tjene mye enn å selge mye

  5. Apple solgte flest smarttelefoner i verden