Disse lagerarbeiderne har aldri fri

Fra Kompletts lager i Sandefjord plukkes en vare ut til sending hvert sjette sekund, hver eneste dag og til alle døgnets tider. Tross en eksplosjon i netthandelen er det ikke flere folk på lageret enn i 2007.

ROBOTLAGER: Fremtidens lagerarbeidere kan hente rett vare på sekunder og trenger aldri pauser.
Publisert: Publisert:

En rød, liten boks på hjul farer forbi. Tallet 48 på siden er det eneste som skiller den fra kollegene. Alle er travelt opptatt, og med små marginer unngår de å krasje med hverandre i sin ferd på kryss og tvers i lagersystemet.

Et eller annet sted i Skandinavia har noen for ikke lenge siden trykket på «legg i handlekurven». Nummer 48 tar bestillingen, og vet nøyaktig hvilken av de 34.000 kassene den må finne. Sekunder senere er et headset av merket Beat på vei ned til pakking.

FULL OVERSIKT: Geir Huse kan følge robotenes minste bevegelser va PC-skjermen.

Syv års arbeid

- De plukker i snitt én vare hvert sjette sekund, forklarer Geir Huse, som er vareflytleder hos Komplett.no.

Han har jobbet her hos Norges største nettbutikk siden 2007. Like lenge som de 55 robotene har vært i sving på lageret.

Men i motsetning til vareflytlederen har robotene verken skiftordning eller pauser. Om natten jobber nummer 48 og de andre slik at alt skal ligge klart til menneskene setter i gang samlebåndet igjen klokken 06.00 neste morgen.

- Rekorden på vareplukk har vært 1,9 sekunder, sier Komplett Groups kommunikasjonsdirektør, Ingebjørg Tollnes.

- Men de har sannsynligvis blitt enda raskere siden det, legger hun til.

Sjekk tallene til Komplett her

For det såkalte Autostore-systemet utvikles stadig, og planen er at mange flere kasser og roboter snart skal fylle det store lagerlokalet i Sandefjord.

EFFEKTIVE: I fjor sendte Komplett ut 5,29 millioner produkter fordelt på 1,67 millioner ordre fra lageret i Sandefjord. Det tilsvarer at det plukkes et produkt hvert sjette sekund, hver eneste time av døgnet.

- Mer effektive

Hvordan ser fremtidens arbeidsliv ut? Ifølge svenske og britiske forskere kan så mange som halvparten av de yrkene som nordmenn jobber med i dag, forsvinne i løpet av 20 år.

I Norge jobber 139.000 personer med transport og lagring.

Lager- og transportassistenter er blant de mest utsatte yrkesgruppene, fordi oppgavene lett kan erstattes av maskiner.

Autostore-systemet som Komplett benytter, er også i full sving på lagrene til blant andre XXL, Bergans, Elektroskandia og Stormberg.

- Generelt kan vi si at vi minst firedobler effektiviteten i plukk i visse tilfeller, sier salgssjef Håvard Hallås i Element Logic, som leverer lagerrobotene.

Les også

Arbeider du i butikk, har du et av Norges mest «utrydningstruede» yrker

Ikke bare får lagrene plass til tre ganger så mange varer når Autostore stabler i høyden.

Man slipper også å ansette folk som skal ha lønn, tar pauser og kan bli syke.

Ifølge Element Logics beregninger kan man - samtidig som kapasiteten øker - ha mellom 30 og 50 prosent færre menneskelige ansatte på lageret.

- Takket være robotene kan vi ta unna store volumer på kort tid. Uten dem ville det krevd mange flere medarbeidere å plukke varene, sier Ingebjørg Tollnes.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

PÅ KOMPLETT-LAGERET: Kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes og vareflytleder Geir Huse.

Samme antall ansatte

Hos Komplett har mye skjedd siden Autostore-robotene kom. Blant annet har lagrene i Nederland og Sverige blitt lagt ned, og et nytt lager er åpnet i Sandefjord.

Komplett-ledelsen vet ikke nøyaktig hvor mange mennesker robotenes innsats erstatter. Det jobber 60 fast ansatte i tillegg til ekstrahjelp på lageret nå, og det har det gjort siden 2007.

- Det vi kan si, er at vi fra 2007 til 2014 har klart å håndtere den veksten Komplett Group har hatt, uten å øke bemanningen på lageret, sier Tollnes.

Og veksten har vært solid.

Det som i 1996 var et lite lager med PC-utstyr for spillentusiaster under Kiwi-butikken i Sandefjord, er nå blitt Nordens største netthandelselskap.

Alt fra sminke til kjøleskap og bildeler når ut til kundene, via de 14 ulike nettbutikkene som folk handler i.

Fortsatt ved samlebåndet

- Når jeg først så systemet her, tenkte jeg at det er veldig heftig! Jobben går mye smidigere og raskere enn om vi skulle plukket alle varene selv, sier Jessica Pätsi.

Hun har jobbet til og fra på Komplett-lageret i 1,5 år. Både kjæresten og vennene har kommet fra Sverige for å tjene penger på lagerarbeid i Sandefjord.

Robotene slutter ikke å sende varer ned til gjengen ved samlebåndet, og noen ganger kan det bli hektisk.

- Når man først har teknikken inne, går varene ned i eskene like raskt som robotene plukker nye. Det er gøy når det går fort også, smiler Pätsi, mens hun legger et dataspill ned i en ny eske.

- Det er veldig koselig her, det er et ungt miljø. Vi fortsetter å komme tilbake så lenge det er jobb til oss, fortsetter hun, mens esker med DVD-er, tastaturer og mobiltelefoner forsvinner ut av lokalet.

FORTSATT IKKE HELAUTOMATISK: Jessica Pätsi legger varene som robotene har plukket ut ned i posteskene.

- Bare begynnelsen

Ifølge hoveorganisasjonen Virke økte netthandelen med ni prosent i første halvår i fjor. Virkes e-handelsbarometer viser at nordmenn handlet på nettet for over 20 milliarder i løpet av årets første tre måneder.

- Vi er ganske sikre på at netthandelen kommer til å vokse sterkt, vi har vel bare sett starten på begynnelsen, sier direktør Harald Andersen.

- Det er fortsatt bare fem prosent av handelen som skjer på nettet. Det er derfor stort potensiale i fremtiden, tror han.

- Trenger fortsatt folk

- Jeg tror nok ikke kundene ser for seg at det er slik det foregår når de bestiller varer på nettet, sier Ingebjørg Tollnes.

Varene kommer inn til lageret på paller, og menneskene må sørge for å få lagt dem inn i robotenes kassesystem. Derfra overtar automatikken. Robotene holder oversikt og plukker varen når den skal ut til kunden igjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

MED SNEGLE-TRALLER: De tunge varene må fortsatt hentes av mennesker på Komplett-lageret.

Men Komplett vil ikke gå med på at de menneskelige lagerarbeiderne snart er overflødige.

- Vi er fortsatt avhengige av flinke folk. Det er de som jobber her som er vår største styrke, sier Tollnes.

Men mye av den styrken vil etter hvert flyttes fra å pakke varer til å guide kundene.

- Utfordringen for nettbutikkene blir å utfordre på det som er den tradisjonelle handelens fortrinn, nemlig å gi kundeopplevelse og personlig service, sier Harald Andersen i Virke.

- Vi har folk på kundeservice som hjelper til med det meste, og kan gjerne gi råd om hvilken TV som kan passe best i stua til kunden, for eksempel, sier Tollnes.

Ifølge Komplett kan kundeservice hjelpe til med det meste, også råd om hvilken TV som passer best inn i kundens stue. Netthandelselskapet er også i gang med å teste ut «showrooms» der kundene kan se og teste varene de vurderer å kjøpe.

Hvitevarer floppet

- Det er viktig med gode sko, sier Dag Homdrom, som har vært fast lagervikar hos Komplett i et år.

BARE LITT OPPDATERT: Bortsett fra at han nå har ordrene på en trådløs terminal og ikke en papirliste, gjør Dag Homdrom omtrent den samme jobben som lagerarbeiderne for 20 år siden.

I denne hallen foregår vareplukkene mer eller mindre på samme måte som i 1996.

Han henter de store pakkene med en tralle, eller «snegle» som de kalles. En grill eller en snøfreser klarer nemlig ikke de små robotene å håndtere enda.

Større varer som kjøleskap og vaskemaskiner floppet da Komplett forsøkte å selge dem i 2006.

- Nå har vi tatt opp igjen hvitevarer, og det viser bare at netthandel er i ferd med å modnes. Vi har fått bedre leveringsløsninger, og kundene har ikke den samme barrieren når det gjelder så store kjøp på nettet, tror Ingebjørg Tollnes.

Timeslevering

Men om drømmen om å bli «Nordens Amazon» skal bli virkelig, må de kanskje snart revurdere de tunge trailerne som hver dag bringer varene ut til folket.

Konkurrenten i USA har nemlig allerede begynt å teste leveringsdroner.

- Det er nok en stund til, men hvem kan vel si hva som vil skje om ti år, smiler Ingebjørg Tollnes.

- Når kundene venner seg til å handle på nett, stiller de også flere krav. Etterhvert blir det nok snakk om å få varen levert innen timer, ikke dager. Så det er klart vi følger tett med, sier Tollnes.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om