Ekspert: Resten av verden følger etter hvis Kina forbyr fossilbiler

Gjør Kina alvor av planene om å forby bensin- og dieselbiler, kan det forandre bilindustri og samferdsel i hele verden.

A view of traffic on Beijing's Second Ring Road on April 14, 2017. Global carmakers converge on China for the Shanghai auto show this week with the industry bracing for a sharp sales slowdown and potential price war as competition stiffens in the world's biggest car market. / AFP PHOTO / GREG BAKER / TO GO WITH AFP STORY: China-auto-show-automobile, ADVANCER by Dan Martin
  • NTB
Publisert: Publisert:

Det mener Bill Russo, sjef for konsulentselskapet Gao Feng i Shanghai.

– Hvis Kina sier nei til flere forbrenningsmotorer, vil resten av verden følge etter. For resten av verden kan ikke miste det kinesiske markedet. Det er for stort, sier Russo.

I helgen opplyste det kinesiske industridepartementet at de jobber med en plan for å forby tradisjonelle biler som bruker fossilt drivstoff. Samtidig vil de satse hardt på elbiler og andre typer kjøretøyer med lave klimautslipp.

Noe tidspunkt for utfasingen av fossilbilene er ikke oppgitt. Men allerede neste år må kinesiske bilprodusenter sørge for at 8 prosent av produksjonen består av el- eller hybridbiler.

Tidligere har Storbritannia og Frankrike erklært at de vil stanse salget av bensin- og dieselbiler innen 2040. I Norge har et samlet Storting stilt seg bak målsettingen om å fase ut fosillbiler allerede i 2025.

I Kina selges det hvert år rundt 24 millioner kjøretøyer. En firedel av alle nye biler i verden befinner seg i Kina.

Les også

Kinesere vil inngå millionavtaler med norske maritime bedrifter

Les også

Raser mot SVs milliardkutt: Bilistene må betale for veier de aldri får

Les også

NVE-rapport: Mer fornybar energi i Norge

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Kina

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – Resten av verden følger etter hvis Kina forbyr fossilbiler

  2. Nissan varsler diesel-exit i Europa

  3. Kina: 10 prosent av nye biler må være elektriske eller gå på biodrivstoff fra 2019

  4. Toyota skal slutte å selge dieselbiler i Europa

  5. VW starter produksjon av elektrisk «hippiebuss»