Toyota bekrefter at de skal lage elbiler

Nå bekrefter Toyota at ryktene er sanne: De skal lage elbiler og starter arbeidet allerede før jul. Samtidig kommer også Mazda med lanseringstidspunkt for sin elbil.

STERKT SIGNAL: Verdens største bilprodusent, Toyota, bekrefter at de nå skal lage elbiler - og det skal skje fort. Det er et sterkt signal om at forutsetningene for den globale bilindustrien har endret seg de siste årene: nå må de tilpasse seg at reglene for utslipp blir strammet inn.

Foto: Eugene Hoshiko AP
  • Kristin Norli
Publisert:,

En ukes tid etter at det gikk rykter i japanske medier om at Toyota gjør helomvending og vil lage elbiler likevel, bekrefter bilgigantent at det stemmer.

November 2016 vil dermed gå inn i historien som det tidspunktet der kanskje det siste av de store bilselskapene som har holdt igjen, også kastet seg på elbil-utviklingen.

For der Toyota i årevis har sagt rett ut at de ikke kommer til å lage elbiler, har stadig flere av de andre gamle traverne i bilindustrien bygget opp sine satsninger. Toyota har til nå holdt fast på at den riktige miljøvennlige veien å gå, var via annen type teknologi - i hovedsak hydrogen.

Men i torsdagens pressemelding fra selskapet kommer det frem at det nå skal satses.

Samtidig som denne nyheten kommer fra Toyota, kommer også Mazda med en identisk nyhet: de varsler torsdag at de satser på å ha sin første elbil klar for markedet i 2019.

– Fra interessant til viktig

– Det er kjempebra at Toyota som er verdens største bilprodusent, nå bekrefter at de kommer med elbil, sier generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, til E24.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen er mellomfornøyd med forslaget til Enova.

Foto: Elbilforeningen

– Vi har vært i dialog med dem i de siste månedene og har bidratt med input, dette har altså vært ventet.

Hun sier at dagens nyhet bekrefter de signalene som markedet nå sender om at utviklingen av elektrisk mobilitet tas alvorlig og vil bli satset på.
– Elbiler har gått fra å være interessant til å bli viktig, sier Bu.

Skal gå fort

Toyota oppretter et eget selskap som starter utviklingen av elbiler allerede i desember i år, og den skal ledes av et team på fire personer. Enheten skal få virke uavhengig av selskapets eksisterende strukturer, presiseres det i meldingen.

Det er åpenbart at selskapet vil at dette skal gå fort.

«I elbilutviklingen skal selskapet trekke på den teknologiske kompetansen og ressursene som Toyota-gruppen sitter på. Den nedstrippede organisasjonsstrukturen skal gjøre enheten i stand til å benytte seg av ukonvensjonelle arbeidsprosesser, noe som vil føre til akselerert prosjektfremgang og dermed også til at produkter når markedet raskt», er Toyotas oppsummering i meldingen.

Les også

I dag: 1,3 millioner elbiler - Paris-mål krever 1,5 milliarder

– Trenger flere nullutslippsprodukter

Så hvorfor gjør Toyota dette nå - etter at de flere ganger har slått fast at de ikke kom til å satse på batteriteknologi?

Selskapet skriver at deres opprinnelige tankegang var basert på at «det finnes en riktig bil til riktig tid», og at de har ment at hydrogen- og hybridteknologi var det som ga den ultimate miljøvennlige bilen.

Men verden forandrer seg, og nå er det blitt klart for Toyota at «innstrammingen i regulering som har som mål å fremme bruken av nullutslippsbiler» har understreket behovet for å ha flere produkter som tilfredsstiller slike krav.

Toyotas nyhet er også godt timet etter Det internasjonale energibyrået IEAs rapport denne uken: Onsdag varslet nemlig IEA om at behovet for elbiler i verden er enormt - dersom klimamålene i Paris-avtalen skal nås innen fristen.

Mazda klar i 2019

Toyota er ikke den eneste japanske bilprodusenten som kommer med batteridrevent nytt torsdag.

For Mazda har i dag bekreftet at de vil ha en elbil klar for salg i 2019. Også i meldingen fra Mazda trekkes det frem at det er strengere utslippsregler verden over som tvinger dem over i dette sporet. Mazdas hovedsatsninger har vært på å videreutvikle drivstoffeffektiv teknologi, under merkevaren Skyactiv, men denne har kretset rundt bruk av både bensin og diesel.

Kina viktig

Da ryktene om Toyotas snupoerasjon først ble spredt i japanske medier, var det flere analytikere som viste til det samme. Både reguleringsregimene i California og Kina ble trukket frem som de viktigste pekepinnene på hvilken vei det går - noe bilbransjen bare må forholde seg til.I mellomtiden er det valgt en langt mindre miljøopptatt president i USA, samtidig som Kina av mange er trukket frem som motpol.

Kinesiske myndigheter går nemlig nå aktivt inn for at batteridrevne biler skal tas i bruk i stor skala, og vil kunne ilegge strenge restriksjoner for selskaper som ikke imøtekommer utslippsstandarder.

– Toyota har holdt igjen når det gjelder elbiler, men det ser ut som at de nå innser at uten disse så vil det bli vanskelig å holde seg innenfor utslippsreguleringen. Ikke å ha elbiler som et produkt vil utgjøre en risiko for å bli møtt med salgsrestriksjoner i enkelte markeder, sa Takeshi Miyao, leder for konsulentselskapet Carnorama for en drøy uke siden.

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Toyota
  3. Miljøvern
  4. Trafikk
  5. Fornybar energi
  6. Teknologi

Flere artikler

  1. Avis: Toyota snur og vil lage elbiler likevel

  2. Betalt innhold

    Toyota setter seg endelig i elbilførersetet

  3. – Den mest radikale endringen i selskapets historie

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Kinas hydrogen-økonomi er på fremmarsj

  6. Nye toner fra gigantene: Ford og GM satser elektrisk