Facebook-filmen rett inn på kinotoppen

Og vi slo danskene.

OMFATTENDE: Over 500 millioner mennesker bruker Facebook. Fredag hadde filmen om historien bak nettverket premiere på norske kinoer.

Filmselskapet
Publisert:,

Fredag hadde filmen om Facebook, "The Social Network", premiere på norske kinoer. Det ble en solid åpningshelg.

I underkant av 22.000 løste billett til filmen, og det gjør at filmen går rett inn på den norske kinotoppen.

- Er ikke det gøy? Vi er kjempefornøyde. Det er mange norske filmer på kinoen nå, så dette er sterke tall, sier sjefen for The Walt Disney Company i Norge, Inger Warendorph, til E24.

Det er Walt Disney som har distribusjonen av filmen i Norge.

- Ekstra hyggelig er det med tanke på at vi kun hadde halvparten så mange saler som "Fritt Vilt 3", fortsetter hun.

"Fritt Vilt 3", som hadde premiere forrige helg, ble vist i 130 kinosaler denne helgen.

Slo danskene

Ikke bare gikk Facebook-filmen inn på den norske kinotoppen. Nordmenn gjorde også unna et lite forsprang på danskene denne helgen. I Danmark hadde filmen premiere forrige helg og 20.000 benket seg åpningshelgen. Dette på tross av at like mange kopier ble sendt ut.

- Jeg tror denne filmen får et langt liv. Og det er mange som bruker Facebook, sier Inger Warendorph i Walt Disney.

Hun mener det er mange voksne som fortsatt vil vente litt med å løse billett til "The Social Network".

- De vil ikke løpe til kinoene med det første. De vil bruke litt mer tid før de ser den.

Bedre enn gjennomsnittet

Tallene E24 har fått fra bransjeorganisasjon Film & Kino viser "The Social Network" så langt i år havner på en 22. plass i antall besøkende en premierehelg. Det er rundt 130 premierer hvert år.

- De 100 best besøkte filmene i år har i snitt et besøkstall på 16.300 åpningshelgen. Det betyr at besøket er ganske bra og er innenfor topp 25, sier kommunikasjonssjef i Film & Kino, Birgitte Langballe, til E24.

Men hun understreker at det ikke blir helt riktig å sammenligne alle filmene, da mange dem har vidt forskjellige målgrupper.

Storbyfilm

"Fritt Vilt 3", som hadde premiere forrige helg, endte på litt over 80.000 billetter åpningshelgen. Denne helgen valgte nesten 20.000 å la seg skremme i kinomørket.

- "The Social Network" er veldig vanskelig å sammenligne med andre filmer. Den er laget som en dokumentar, uten egentlig ikke å være det, sier Inger Warendorph i Walt Disney.

I skrivende stund er det rundt 2,4 millioner nordmenn som har registrert seg på Facebook, viser nettstedets egne tall.

- Hvis alle går og ser filmen blir jeg veldig fornøyd. Det kan jeg skriver under på, ler den norske Disney-toppen.

Følg E24 på Facebook

- Interessen er fortsatt stor. Det er mange som har sagt at de skal gå og se den.

Warendorph i Walt Disney tror filmen først og fremst appellerer til folk i storbyen, men også folk på landet bruker Facebook.

Les også:

Les flere nyheter på E24 Media