Groupon og A-pressen inngår allianse
Kupongsuksessen Groupon og lokalavisgiganten A-pressen slår seg sammen i kampen om det norske kupongmarkedet.
- For oss er dette det perfekte ekteskap. A-pressen er jo enorm på lokal tilstedeværelse, og her har vi helt sammenfallende interesser. Vi i Groupon ønsker å være tilstede der overalt der folk bor, ikke bare i de største byene.
Daglig leder for Groupon i Norge, Bredo Johansen, har nylig signert samarbeidsavtalen med A-pressen. Sammen skal de to selskapene tilby knalltilbud til alle som ønsker det i byene og stedene der A-pressen er tilstede.
Les også:
Starter i Bergen
Første by der samarbeidet skal testes er Bergen. Navnet på tjenesten er ikke klart, men det skal knyttes opp A-pressen lokalavis i Bergen, BA, og merkes med «powered by Groupon».
Annonsørene som vil benytte seg av tjenesten kan enten kontakte selgerne til BA eller selgerne til Groupon. Inntektene deles mellom de to selskapene.
Groupon er i dag lansert 15 steder i Norge. Samarbeidet med A-pressen betyr at tjenesten i teorien kan lanseres med lokale løsninger og tilbud i over 40 byer og tettsteder.
Skal prøve seg frem
Leder for nye inntekter i A-pressen, Helge Birkelund, sier satsingen vil rulleres ut med hvilepuls.
- For oss er dette en prøve- og lærefase. Vi vil ha en myk lansering i starten, og så får vi se hvordan dette utvikler seg.
Ifølge Birkelund er målet å ha tjenesten på plass i Bergen innen utgangen av mai.
- Vi kommer nok til å lansere dette i et par andre byer i løpet av forsommeren, men vi er i likhet med Groupon spent på hvordan dette kan skaleres ned til mindre steder.
Holder med rekkehus
Bredo Johansen i Groupon sier selskapet i utgangspunktet ønsker å være til stede omtrent over alt.
- Så lenge det finnes et rekkehus så er det interessant for Groupon. Men vi starter i Bergen og utvider sakte, men sikkert. Vi tar med oss erfaringer underveis, og vil ta beslutningene basert på det vi lærer.
Birkelund i A-pressen sier det aldri var tvil om hvilket selskap man ønsket å samarbeide med.
- Vi har fulgt kupongmarkedet tett i et års tid, og har vurdert om vi skulle bygge opp en tjeneste selv eller om vi skulle samarbeide med noen. Når vi valgte å satse på samarbeid, sier det seg selv at vi ønsker å gjøre det med de beste i markedet.
Renn av Groupon-kopier
Det siste året er Birkelund blitt kontaktet av en rekke mindre norske aktører i markedet for «deals».
- Det har vært et renn av Groupon-kopier som har besøkt oss. Det er hyggelig at norske aktører utfordrer Groupon, men de kom litt for sent. Vi hadde tatt vår beslutning.
Lanseringen av samarbeidet med Groupon kommer kort tid før VG og Finn.no lanserer sin deal-tjeneste Letsdeal. Tjenesten har allerede samlet over 100.000 medlemmer i Sverige, og nå er målet å gjøre det samme i Norge.
Les mer om konkurrentene her: Ruster opp for kupongkrig i Norge