DN går på annonsmell

Annonsørene svikter Dagens Næringsliv både på nett og papir.

Tommy H. Brakstad
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

Også NHST Media Group, som er mest kjent for utgivelsen av avisen Dagens Næringsliv, føler annonsørenes svikt på kroppen.

Men kostnadskutt bidrar til at konsernet kan fremvise en økning i driftsresultatet for 2. kvartal med 1,5 millioner kroner til 30,9 millioner kroner, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Det skjer til tross for at omsetningen falt med to prosent til 310,6 millioner.

«Redusert omsetningsvekst reflekterer særlig et markant fall i annonseinntektene,» heter det i kvartalsrapporten som er sendt ut fredag ettermiddag.

Og det er kjernevirksomheten som rammes av annonsørenes tilbakeholdenhet.

Nett og papir

«For Dagens Næringsliv var fortsatt god vekst i opplagsinntektene ikke nok til å kompensere for et vesentlig fall i annonseinntektene i kvartalet. Også DN Nye Medier ble rammet av et svakere annonsemarked,» heter det i rapporten.

DN Ny Medier inkluderer avisens aktiviteter på internett og digitale medier.

Også andre mediekonsern har i det siste opplevd sviktende annonseinntekter. Men det har, i motsetning til Dagens Næringsliv, hovedsakelig vært knyttet til papiravisene.

NHST Media Group skriver at de regner med at annonsemarkedene forblir krevende fremover.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Annonsørene svikter DN-eier

  2. Annonsesvikt på 17 prosent for DN

  3. Kostnader spiser opp veksten i NHST-Group

  4. NHST økte underskuddet i tredje kvartal, brukte 16 millioner på omstilling

  5. Økt overskudd i Dagens Næringsliv