Presidentstyrt gir avisboom

Polakkene har tømt avisstativene de siste dagene. Flere avishus har måttet trykke ekstraopplag.

LANDSORG: Nær sagt hele Polens elite døde i flystyrten forrige lørdag.

PETR JOSEK
  • Hans Chr. Hansson
Publisert:

Den tragiske hendelsen i Smolensk forrige lørdag har ført til ekstreme opplagstall for polske aviser.

Alle har ønsket å lese om flystyrten, der president Lech Kaczynski, hans kone og 95 andre personer omkom.

– I tillegg til at jeg vil lese om tragedien, vil jeg ha et minne for ettertiden. Jeg kommer til å ta godt vare på denne avisen, sier Anna Elecka (36), som akkurat har sikret seg et rykende ferskt eksemplar av Gazeta Wyborca utenfor presidentpalasset i Warszawa.

Gratis

Allerede samme dag som ulykken inntraff, var flere aviser på gaten med ekstrautgaver som ble delt ut gratis.

Den tidligere Orkla-eide avisen Rzeczpospolita har denne uken måttet mer enn doble opplaget.

– Selv for de mest aktive nettbrukere er papiravisen noe annet enn nett8avisen. Det ser ut til at mediene fungerer forskjellig og vekker ulikt engasjement ved hendelser som denne, sier Truls Velgaard, arbeidende styreleder for Mecoms virksomhet i Polen.

Lørdag hadde Rzeczpospolita allerede distribuert den normale avisen da katastrofen inntraff, men redaksjonen kom raskt sammen igjen for å lage en spesialutgave som var på gaten samme ettermiddag.

Ingen polske aviser har søndagsutgaver, men flere redaksjoner valgte likevel å gi ut en spesialavis på ukens syvende dag. Bare Rzeczpospolita delte ut 170 000 eksemplarer uten kostnad i Polens ti største byer.

Håndfast

Mandag denne uken ble det solgt 300 000 aviser, nesten 200 000 flere enn til vanlig. Gjennom hele uken har den samme tendensen fortsatt.

– Nyheten Polen fikk lørdag var nesten ufattelig. På papir fremstår tragedien mer håndfast enn på nett – det blir en slags endelig bekreftelse. Papiravisen spiller for mange mennesker en rolle nettet ikke kan fylle, mener Velgaard.

I USA så man den samme tendensen i dagene etter Barack Obamas valgseier. Store aviser som Washington Post, New York Times og Chicago Tribune ble raskt utsolgt.

Medieforsker Johann Roppen ved Høgskulen i Volda synes fenomenet er interessant.

– Papiravisen tilbyr redigert innhold og oversiktlig materiale. Det hersker orden og mønster. På nett kan det ofte avtegne seg et veldig spredt bilde i forbindelse med slike store saker, sier forskeren.

Flere nyheter på E24.

Publisert:

Flere artikler

  1. Vil gjøre VG skarpere

  2. VG-opplaget falt 10 prosent

  3. Offentlighetens interesse?

  4. Annonsørinnhold

  5. DNB-stiftelse skal være blant Amedia-interessentene

  6. VG satser digitalt