Vil nyprofilere Schibsted
Konsernsjef Rolf Erik Ryssdal satser hardt på kjernevirksomheten og vil har strengere disiplin i selskapet.
Rolf Erik Ryssdal tiltrådte i sin nye stilling som konsernsjef i Schibsted 1. juni i år. Toppsjefen er svært klar på at finanskrisen har endret mediebransjens betingelser.
- Ting ser annerledes ut enn før, det må vi bare se i øynene. Annonsemarkedet er ned 20 prosent i år. Stillingsannonser, som er økonomisk viktige for Media Norge-avisene, er ned 40-50 prosent. Derfor må vi tenke annerledes enn vi gjorde før, sier Ryssdal i en intervju med Journalisten.
Gasse og bremse
Ryssdal legger vekt på at Schibsted nå skal konsentrere seg om sine to hovedvirksomheter; mediehusene og rubrikkannonseringen på nett.
- Jeg ser det som min oppgave å videreføre de to hovedvirksomhetene. Da må vi både gi gass og bremse samtidig. Jeg er veldig opptatt av at vi leverer i forhold til programmet for lønnsomhetsforbedring. 90 prosent er besparelser, mens ti prosent er økte inntekter. Vi har sagt at vi skal spare en milliard kroner i år. Det er dette som skal få orden på lønnsomheten og balansen vår, sier Ryssdal.
Les også: Schibsted selger Retriever
Disiplin
Tilsammen skal Schibsted spare 600 millioner i løpet av to år. For å klare det, mener han at selskapet må være mer disiplinert.
– Det betyr at jeg ikke ser for meg at vi kommer til å foreta store satsinger på andre ting, som tv-kanaler eller en helt ny gratisavis. Vi kommer til å bruke ressursene på hovedområdene våre, sier han.