Se og Hør har mistet 120.000 lesere på ett år

Ukebladet Se og Hør har mistet 19,1 prosent av sine lesere fra i fjor. Også konkurrenten Her & Nå taper terreng, mens Aftenpostens magasiner tar store leserandeler i magasinmarkedet.

MISTER LESERE: Sjefredaktør i Se og Hør Ellen Arnstad her ved en annen anledning.
  • NTB
  • Maren Løhre
Publisert:

Se og Hør har nå 506.000 lesere, en nedgang på 120.000 lesere fra samme tid i fjor, ifølge Forbruker & Media-undersøkelsen fra TNS Gallup.

Konkurrenten Her & Nå har 266.000 lesere, en nedgang på 22,0 prosent.

Mens papiravisene fortsetter å miste lesere, tar Aftenposten over store leserandeler med sine magasiner.

Kulturmagasinet Aftenposten K vokser 39,3 prosent fra i fjor, og har nå 139.000 lesere. Størst blant avisens magasiner er imidlertid Aftenposten Innsikt, som nå har 250.000 lesere, en vekst på 12,4 prosent.

Bare ti av papiravisene i undersøkelsen hadde flere lesere i året som gikk, enn året før. 53 aviser holdt et uendret lesertall, mens 100 mistet lesere.

Les også

Danmarks Radio sparker over 100 ansatte

Mobil gir markedsposisjon til VG og Dagbladet

Vekst i mobillesing styrker markedsposisjonene til VG og Dagbladet tross fortsatt kraftig fall i papirutgavene.

VGs papiravis faller med 16,4 prosent til 556.000 lesere. Dagbladet på papir faller med 11 prosent ned til 290.000 lesere.

VG.no vokser med 3 prosent til noe over 2 millioner lesere. Mobilutgaven øker med 17,8 prosent til 1,1 millioner lesere

Dagbladet.no vokser med 1,4 prosent til 1,2 millioner lesere, mens mobilutgaven øker med 17 prosent til 624 tusen lesere.

NRK Mobil øker med hele 40 prosent til 406 lesere.

«Ål inclusive» gir vekst

Samlet sett mister lokalavisene 8,8 prosent av leserne sine.

Hallingdølen er en av få lokalaviser som har vekst både på papir og nett. Hallingdølen som gis ut på Ål tilbyr leserne sine fengende nok en "Ål inclusive" modell - Enten er du abonnent og får tilgang på alle avisens publiseringsplattformer, eller så har du ikke tilgang. De når nå 19.000 lesere på nett og papir, en oppgang på 1000 lesere.

Når det gjelder de andre lokalavisenes nettutgaver hadde rundt halvparten av de målte nettutgavene vekst, mens den andre halvparten viser stabilitet eller svak tilbakegang.

Les også

Annonsørene flokker seg rundt nett-TV

Regionavisene går ned på papir, men opp på mobil

Alle de seks største regionavisene mister lesere på papir.

Stavanger Aftenblad mistet 13.000, Bergens tidene 15.000, Fædrelandsvennen mistet 7000, Adresseavisen mistet 7000, Nordlys mistet 5000 og Dagsavisen fikk 13.000 færre lesere på papiravisen.

Mobilutgavene til disse har hatt en kraftig vekst.

For Fædrelandsvennen hadde lesing av mobilutgaven en vekst på knappe 40 prosent.

Flere nisjeaviser fortsetter å gå i mot den generelle utviklingen på papir og øker sine lesertall. Klassekampen har nå 95.000 lesere opp 6,7 prosent, Morgenbladet har 111.000 lesere opp 1,8 prosent og Nationen er oppe i 61.000 lesere opp 10,9 prosent.

En halv million leser Pondus

Aller størst i undersøkelsen er gratismagasinene COOP medlem (1,0 millioner lesere) og Vi i Villa (953.000 lesere). Deretter følger NAFs medlemsblad Motor (855.000 lesere), Tegneseriebladet Pondus (535.000 lesere) og Illustrert Vitenskap (508.000 lesere).

Blant magasinene som følger med papiraviser er A-magasinet nå større enn VG helg. De to magasinene har henholdsvis 724.000 og 703.000 lesere. Dagbladet Magasinet har 517.000 lesere.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Ferske lesertall for Medie-Norge: E24 dobbelt så stor som DN på mobil

  2. VG har over 2 millioner brukere digitalt hver dag

  3. De rødgrønne foreslår medieforlik mot avisdød

  4. Digitalt inntektsløft for VG

  5. Schibsted-aviser utelukker ikke flere kutt