SOLID MINUS FOR TESLA: Blodrøde tall for Tesla

Tesla tapte nesten 900 millioner kroner i fjor.

PÅ BØRS: Her er et bilde fra børnoteringen i sommer. Tesla-sjef Elon Musk i midten.
Publisert: Publisert:

Inntektene for hele året var 116,7 millioner dollar, tilsvarende 667,6 millioner norske kroner. Det er en En liten økning fra 2009 da tallet var 111,9 millioner dollar.

- Vi er svært fornøyde med å kunne vise til en fortsatt inntektsvekst, med økende marginer og en stabil utvikling i våre Roadster- og drivlinjevirksomheter, sier Elon Musk, administrerende direktør i Tesla Motors.

Brutto driftsmargin var 26 prosent, mot 9prosent året før.

Minus

Samtidig viser regnskapet et betydelig underskudd. Resultatet etter skatt i 2010 var på minus 154,3 millioner dollar, eller nær 900 millioner kroner. Dette er langt mer enn i 2009, da tapet var på 55,7 millioner dollar.

Begrunnelsen Tesla gir er investeringer i forskning og utvikling, i tillegg til utvidelse av salgs- og markedsaktiviteter.

Ledelsen er likevel positiv, ikke minst på grunn av at familiebilen Model S nærmer seg produksjon.

- Vi mener Model S er på god vei til å bli bilen man må ha i 2012, sier Musk.

Selskapet kan melde om 3.700 forhåndsordrer på Model S.

REDNINGEN: Når Tesla Model S kommer i produksjon neste år regner de med å lage 20.000 i året.

Tidligere i år fortalte Tesla til E24 at Norge er et viktig marked, faktisk det nest største etter USA.

- Det er sant, så langt har vi rett over hundre bestillinger på Model S fra Norge, sa salgs- og markedssjef for Tesla i Norden, Esben Pedersen til E24.

Større produksjon

I dag ruller det cirka 40 Tesla Roadster her til lands.

Tesla Roadtser er en rendyrket sportsbil, mens Modell S er en familiebil som skal romme opp til sju mennesker, samtidig har den en sportslig profil.

Med Model S går Tesla mot massemarkedet, og de planlegger en produksjon på 20.000 biler i året.

Mer bilstoff på E24BIL

Tilsammenlikning ble Roadster nummer 1500 levert i 2010, etter at den første trillet ut fra fabrikken i 2008.

Trolig vil prisen på Model S begynne på 450.000 kroner når den kommer i Norge.

Roadster koster mellom 750.000 og 900.000. Pedersen fortalte at Tesla skal ha et servicepunkt klart i Oslo i løpet av våren, og en butikk i løpet av året.

ELBILRALLY: En Tesla Roadster ved starten av Zero Rally 2010, på Rådhisplassen i Oslo 23. august. Det er cirka 40 slike biler i Norge i dag.

Samarbeid

Til tross for store tap er Tesla optimister.

I pressemeldingen peker admninisterende direktør Musk på at drivlinjedivisjonen har hatt rekordleveringer av batteripakker og ladere.

Tesla står for produksjonen av dette til Smart Fortwo, i tillegg har de stått for mye av utviklingen til den kommende elversjonen av Mercedes-Benz A-klasse og Toyota RAV4 EV.

Når det gjelder Toyota regner Tesla med at det i nær fremtid ligger serviceavtaler knyttet opp til RAV4 som er verdt nærmere 70 millioner dollar.

Produksjonen av Model S følger planen som er satt, og Tesla er sikre på at de kan levere de første til kunder i midten av 2012.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no