700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjukset

700.000 biler fra Seat er utstyrt med programvare som gjør det mulig å jukse med tall fra utslippstester.

GJELDER 700.000 SEAT: Her er en ny utgave av Seat Leon Cross, som ble presentert tidligere i år. Det er ikke sagt noe om hvilke Seat-modeller som er omfattet av jukset.

Kai Pfaffenbach
  • Karl Wig
Publisert:

Det opplyser Seat, ifølge NTB. Seat er et av flere bilmerker eid av Volkswagen-gruppen. Hvilke Seat-modeller som har programvaren nevnes ikke.

Nyheten kom bare en snau time etter at Volkswagen meldte at dieseljukset omfatter 1,8 millioner nyttekjøretøy.

Tidligere tirsdag har også japanske myndigheter stilt krav om at bilprodusenter som selger dieselbiler i øyriket gjør nye tester av utslipp og rapporterer tilbake sine funn.

Les også: Volkswagen-motorer produsert i Ungarn

Med de nye opplysningene tirsdag, skal de 10,7 millioner bilene som ifølge Volkswagen har jukseprogramvaren nå være fordelt slik:

  • Om lag fem millioner Volkswagen-personbiler, inkludert Beatle-, Jetta-, Golf- og Passat-modeller med den aktuelle motoren
  • 1,8 millioner Volkswagen nyttekjøretøy
  • 2,1 millioner Audi-biler, derav 1,42 millioner i Europa og 577.000 i Tyskland. Audi-modellene inkluderer A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.
  • 1,2 millioner Skoda-kjøretøy
  • 700.000 Seat-kjøretøy

Les også: Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

Opptil 100.000 i Norge

Det er fortsatt uavklart hvor mange norske bileiere som rammes av utslippsjukset. Vegvesenet fortalte mandag E24 at om lag 100.000 biler kan være utstyrt med motortypen som har programvaren.

– Foreløpig er det usikkert om noen av dem er berørt av jukset, men det jobber vi for å kartlegge nå, sa informasjonsrådgiver Monica Knoff til E24.

Økokrim har startet gransking, mens Vegdirektoratet mener det er tyske myndigheter som må utføre utslipptesting.

Det var i forrige uke at Volkswagen slapp bomben om at nær 11 millioner biler verden over er utstyrt med programvaren som manipulerer utslippstall.

Innrømmelsen kom etter at det først ble kjent at en halv million av Volkswagens dieselbiler i USA har jukset på det amerikanske miljødirektoratets (EPA) måling av forbruk og NOx-utslipp.

Les også: Vegdirektoratet: – Tyskland har ansvar for å rette opp

Kritikk mot EU-målemetoden

I USA skal Volkswagen-bilenes reelle utslipp ha vært opptil 40 ganger høyere enn hva som er tillatt. USA har imidlertid strengere utslippskrav enn Europa.

Flere bileksperter har overfor E24 også kritisert den europeiske testmetoden som brukes for å fastslå ulike bilers forbruk og utslipp, som beskrives som svært teoretisk og unøyaktig.

Her i Norge har Transportøkonomisk Institutt gjort undersøkelser som bekrefter at bilprodusentenes oppgitte verdier – basert på EU-testmetoden – er gjennomgående lavere enn ved realistisk kjøring.

Les også

Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

Les også

Krever svar fra japanske dieselbilprodusenter

Les også

Dette blir Müllers største utfordringer:
– Problematisk at han kan ha visst om utslippene

Publisert:

Flere artikler

  1. Elon Musk: – Juks var eneste utvei for Volkswagen-ingeniørene

  2. Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler

  3. Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

  4. Styreleder i VW etterforskes for utslippsskandalen

  5. Flere land stopper salg av juksemotor