700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjukset
700.000 biler fra Seat er utstyrt med programvare som gjør det mulig å jukse med tall fra utslippstester.
Det opplyser Seat, ifølge NTB. Seat er et av flere bilmerker eid av Volkswagen-gruppen. Hvilke Seat-modeller som har programvaren nevnes ikke.
Nyheten kom bare en snau time etter at Volkswagen meldte at dieseljukset omfatter 1,8 millioner nyttekjøretøy.
Tidligere tirsdag har også japanske myndigheter stilt krav om at bilprodusenter som selger dieselbiler i øyriket gjør nye tester av utslipp og rapporterer tilbake sine funn.
Les også: Volkswagen-motorer produsert i Ungarn
Med de nye opplysningene tirsdag, skal de 10,7 millioner bilene som ifølge Volkswagen har jukseprogramvaren nå være fordelt slik:
- Om lag fem millioner Volkswagen-personbiler, inkludert Beatle-, Jetta-, Golf- og Passat-modeller med den aktuelle motoren
- 1,8 millioner Volkswagen nyttekjøretøy
- 2,1 millioner Audi-biler, derav 1,42 millioner i Europa og 577.000 i Tyskland. Audi-modellene inkluderer A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.
- 1,2 millioner Skoda-kjøretøy
- 700.000 Seat-kjøretøy
Les også: Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy
Opptil 100.000 i Norge
Det er fortsatt uavklart hvor mange norske bileiere som rammes av utslippsjukset. Vegvesenet fortalte mandag E24 at om lag 100.000 biler kan være utstyrt med motortypen som har programvaren.
– Foreløpig er det usikkert om noen av dem er berørt av jukset, men det jobber vi for å kartlegge nå, sa informasjonsrådgiver Monica Knoff til E24.
Økokrim har startet gransking, mens Vegdirektoratet mener det er tyske myndigheter som må utføre utslipptesting.
Det var i forrige uke at Volkswagen slapp bomben om at nær 11 millioner biler verden over er utstyrt med programvaren som manipulerer utslippstall.
Innrømmelsen kom etter at det først ble kjent at en halv million av Volkswagens dieselbiler i USA har jukset på det amerikanske miljødirektoratets (EPA) måling av forbruk og NOx-utslipp.
Les også: Vegdirektoratet: – Tyskland har ansvar for å rette opp
Kritikk mot EU-målemetoden
I USA skal Volkswagen-bilenes reelle utslipp ha vært opptil 40 ganger høyere enn hva som er tillatt. USA har imidlertid strengere utslippskrav enn Europa.
Flere bileksperter har overfor E24 også kritisert den europeiske testmetoden som brukes for å fastslå ulike bilers forbruk og utslipp, som beskrives som svært teoretisk og unøyaktig.
Her i Norge har Transportøkonomisk Institutt gjort undersøkelser som bekrefter at bilprodusentenes oppgitte verdier – basert på EU-testmetoden – er gjennomgående lavere enn ved realistisk kjøring.