SNART PÅ BØRS: Strømmekjempen Spotify børsnoteres i starten av april.

Foto: Jörg Carstensen Afp

Kommentar: Kan Kina redde Spotify?

Spotify skal børsnoteres, men lønnsomheten uteblir fortsatt. Kan hjelpen komme fra det fjerne østen?

  • Salvador Baille
    Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling.
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Spotify skal børsnoteres 3. april gjennom en såkalt Direct Listing.

Jeg har kommentert før at selskapet i nåværende form er et håpløst pengesluk, med en forretningsmodell som er nesten designet for å ikke tjene penger. Finansdirektør i selskapet, Barry McCarthy, kan heller ikke gi svar på når han venter at Spotify er et lønnsomt selskap.

Hovedårsaken er selskapets forferdelige strategiske posisjon. Spotify er fanget mellom brukere med mange alternativer (Apple Music, Deezer, Amazon, Google Play Music, Pandora ...) og bare tre plateselskaper (Sony, Warner og Universal) som styrer omtrent 80 prosent av all musikkproduksjonen, og dermed lisensavgiftene, som Spotify trenger for sin virksomhet.

I mellomtiden vokser konkurrentene videre. Apple Music vokser faktisk raskere enn Spotify i USA og kan overta tronen som markedsleder i landet allerede til sommeren.

En uventet faktor kan dog redde Spotify, nemlig alliansen med den kinesiske innholdskjempen Tencent. Selskapet kjøpte seg nylig i Spotify gjennom en aksjeutveksling.

Les også

Spotify gikk med 12 milliarder kroner i minus i 2017: – Vekst over lønnsomhet

Utvekslingen mellom dem i desember 2017 førte til at Spotify nå eier 9 prosent av Tencent Music Entertainment. I bytte fikk Tencent 7,5 prosent eierandel i Spotify.

Dette er relevant fordi Tencent har en ekstremt dominerende posisjon i Kinas marked for musikkstrømning. Tencent eier i Kina 75 prosent prosent av musikkstrømningen under tjenestene QQ Music, Kuwo og KuGuo.

I tillegg har Tencent også en aggressiv aktivitet i India, og har investert i Gaana, en kommersiell musikkstrømming leverandør, som er nest størst i landet. Gitt muligheten vil Tencent mest sannsynlig ta en kontrollerende eierandel i selskapet. I likhet med Kina er Indias store befolkning også opptatt av betalt, men rimelig musikkstrømning.

Les også

Peter Thiel: – Det finnes ingen fremgangsrike tech-selskap i Europa

På sikt kan de tre dominerende plateselskapene bli satt i en svært ubehagelig forhandlingsposisjon hvis Tencent blir dominerende nok i både Spotify og Gaana i tillegg til sin sterke posisjon i Kina. Neste gang Sony, Warner og Universal diskuterer lisenspriser, må de kanskje forhandle med en gigantisk distribusjonsarm som ekspanderer fra Kina til India, og til og med Europa og USA.

Tencent eier nemlig ti prosent av Snap Inc ogs å. Dette kan være den kinesiske gigantens måte å introdusere innhold, musikk og spill i vestlige markeder. Prisene til lisensavtalene kan fort gå ned. Lønnsomheten i alle strømmeselskapene under Tencent-paraplyen kan øke på en betydelig måte.

Nye Spotify-investorer som satser på Direct Listing-spillet kan i så fall se hvordan deres investering blir svært lønnsom takket være Tencent, den umettelige giganten fra det fjerne østen.

Les også

Spotify gikk med 12 mrd. kroner i minus: – Vekst over lønnsomhet

Les også

Nettsted: Spotify sliter med å løse artistproblem - vet ikke hvor mye de skal betales

Les også

Spotify kan børsnoteres allerede i slutten av mars

Her kan du lese mer om

  1. Spotify
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Spotify – enda verre enn Snap og Twitter

  2. Plateselskap gikk med på et eksperiment i 2008: Nå har Spotify 175 millioner aktive brukere

  3. Dette er Jay-Z' største problem

  4. Annonsørinnhold

  5. Spotify tapte over 11 milliarder i 2017

  6. Analytiker om Tencent: – Kjøper kun selskaper de tror vokser